35656hk207 De Verklaring Is dat de gemeente óók al
Q
ZÒNDER SPÉCIFÍEKE
ONDERWÍJZING OF 'ìnstelling'
vàn 'n dóópríte ervan overtuigd wàs
dat zij de wìl van YESJ vervùlde dóór te dopen?
Àls hèrìnnering namelijk áán 't dóór YESJ bevèstigde dopen
van Yochanan de Dóper, èn àls hèrìnnering aan de dópe van Yesj zèlf
& zijn leerlingen! Dus niet als antwoord òp bepaalde opdrachten van Yesjoe,
maar in antwoord op zijn boodschap als geheel, die tot omkeer, bekering en geloof òpróept
èn vergeving van zònden èn heil belooft? Zó dóópt de gemeente in de zìn èn de GÉÉST vàn ¥:
àls VERVÙLLING vàn zíjn wìl, in antwoord òp zijn bóódschap & dááròm ìn zíjn náám! Ìs het met het AVONDMAAL
misschien dus óók zó gegáán: dat Yesj zèlf 'n dergelijke avondmaaltijd niet gevierd hééft, maar dat de vroege kerk-
gemeenschap dìt dééd 'tot zijn gedàchtenis' i/d zìn en de GÉÉST èn zó óók 'in opdracht' van Yesjoea?!
De tafelviering v/d kerk laat zich op die manier net zo goed recht-vaardigen àls dé dópe?!
Maar de bewíjslast is in dìt geval complexer!? Dóóp èn avondmaal kunnen historisch gezien
niet op herzèlfde niveau geplaatst worden? Dàt YESJ 'n avondmaal heeft 'ìngesteld' kàn met recht
betwijfeld worden; de bij SjaoelPaulos te vinden HÈRHÁLINGSOPDRACHT ontbreekt bij MARKOS!
Maar dàt Yesj 'n afscheidsmaaltijd mèt zijn léérlingen hééft gevíerd, kan op grond v/d brònnen
niet betwijfeld worden? 'n Láátste mááltijd, 'n afscheidsmaaltijd van Yesj kàn historisch gezien alleen
tegen de achtergrond van 'n Lànge Rééks MAALTIJDEN wòrden gezien, die dóór zijn leerlingen óók
nog ná Pasen voortgezet wèrden! Zó laat zich begrijpen dat YESJ mèt déze maaltijd geen Níeuwe liturgie
wilde stichten? Nog éénmaal zou er een gezamenlijke maaltijd gevierd worden Sàmen Mèt Hèn die al
zo lang (jarenlang?) met hèm hàdden samengelééfd & ròndgereisd, gegéten & gedronken, gereisd & geslapen
tussen de kust van het Harpmeer, Kfar Nachum, Chorazin, Tyrus & Tsidon, Banyas aan de voet
v/h Chermongebergte, Caesarea Philippi, Gerasa, Samaria, Yerochi & Yeroesjalayiem......
Ìn de verwàchting van ... 't kómend Hémels G dsrijk op aarde &
zijn afscheid wilde Yesj samen met de zíjnen déze Maaltijd
(blijven) houden? En nòg steeds léven mensen
hun hele leven lang in alle landen
ter wereld in verwachting v/d
wòrding van dìt 'wereldrijk'
van 'g ds genade'
èn geleidelijke
'vervolmaking'
......
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
vorige
volgende