35652hk204 Blijkbaar is Yesj niet alleen maar een
Q
ZAAKWAARNEMER VAN G D IN EEN UITERLIJK-JURIDISCHE ZIN:
niet alléén een gevolmachtigde pleitbezorger van G d met 'n opdracht? Hij is ook zaakwaarnemer in 'n diepe
innerlijk-existentiële zin: als 'n 'persoonlijke boodschapper, vertrouwensman, vriend van G d'! Ìn hèm/háár ìs
dé mènsch gewòrden zònder dwàng, maar onontkoombaar & ònmìddellijk geconfronteerd met die allerlaatste
Wèrkelijkheid, die hem uitdaagt tòt 'n beslìssing vóór 't láátste waarnaartoe en waarheen? Déze laatste wèr-
kelijkheid líjkt héél zijn léven èn hàndelen bewógen te hebben: tégenóver 't religieus-politieke systeem & z'n
voortkabbelende, dóórkwebbelende bóvenlaag, tegenover wet, cùltùs & hiërarchie, tegenover institutie & tra-
dítie, knellende familiebanden èn jeukende partijbindingen! Maar óók tegenover de ÒFFERS vàn dìt systeem,
de líjdende, òpzíjgeschóven, vertràpte, SCHÙLDIG geworden & mislùkte mensen van àllerlei slàg, voor wíe hij
ìn zíjn erbàrmen Partíj kíest?! Dóór deze laatste werkelijkheid líjkt zíjn LÉVEN te wòrden dóórlìcht: als hij 'G d
verkòndigt' àls 'dé Váder', als hij de religieuze angsten en vooroordelen van zijn tijd niet deelt, als híj zich só-
lidair verklaart mèt hèt religiéus ònwétende Vòlk!? Maar ook als hij zieken niet behandelt als zondaars en dus
weigert òm G d de Váder te zien als víjand vàn het léven, als híj de bezétenen bevrijdt van dwangneurosen &
de duivelskring van psychische stoornissen, demonengeloof & maatschappelijke verbànning dóórbréékt & úit
déze Wèrkelijkheid lijkt híj dan ook geheel en àl te léven: als híj de heerschappij van deze G d verkondigt èn
de mènselijke machtsverhoudingen níet eenvoudigweg óvernéémt, als híj vrouwen in het huwelijk níet langer
meer úitgeléverd wìl zíen áán mànnen, als híj kìnderen TÉGEN de vòlwàssenen in beschèrming néémt! Maar
ook als hij zich inzet voor religieus àndersgelovigen, voor mensen die politíek gezíen aan de verkeerde kànt
staan, vóór moréle mislùkkelingen, voor seksueel onderdrùkten, voor mensen die naar de Rànd v/d MÁÁT-
SCHAPPIJ geschopt èn gedròngen zijn èn áán hèn àllen vergéving schènkt?! Als híj zich zó nu vóór àl deze
groepen ópenstèlt & niet eenvoudigweg laat gelden wàt de zgn. vertegenwoordigers v/d officiële religie en
hùn experts voor ònféilbaar wáár òf kètters, schìtterend góed òf VÒLKÓMEN fóut verkláren.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46003 DorpsLeven Ploegen/Zaaien Zorgen OogstFeest
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
vorige
volgende