35458170HK 't valt dus niet te bestrijden dàt ¥esj
Q
"IN SLECHT GEZELSCHAP"
verkeerde: steeds wéér duiken in de euangelies dubieuze figuren op,
mensen die met schuld beladen zijn en die door nette mensen liever voorgoed op 'n afstand gehouden worden?
TÉGEN alle verwachtingen in, die zijn tijdgenoten vàn een prediker van het hemels G dsrijk op aarde koesterden,
weigerde ¥esj de ròl te spelen van de 'vrome asceet', die zich VÈRRE houdt van feestmalen en van een bepaald
sóórt mensen! 't Zou niet juist zijn die bij Yesj onbetwistbaar aanwezige 'neiging naar de onderklassen' te roman-
tiseren? Er is geen sprake van 'soort zoekt soort'! Yesj gaf geen blijk van een verboden genoegen in la dolce vita
of hàng naar de demi monde. Híj idealiseerde het 'milieu' niet! Híj vergoelijkte niet wat fout was!
Maar vanuit de Euangelische Berichten kan niet worden ontkend dat Yesj, tegen alle maatschappelijke voor-
oordelen en hoge afgrenzingen ìn, èlke sociale diskwalificatie van bepaalde groepen of minder gefortuneerde
minderheden àfgewezen heeft?! Had Günter Herburger misschien toch gelijk toen hij in zijn roman 'Jesus in Osaka'
plaatste onder de gastarbeiders? Zonder zich druk te maken òm de praatjes achter z'n rug of om alle openlijke kritiek
heeft ook deze "¥"zich ingelaten met randfiguren uit de samenleving, met maatschappelijk vogelvrijverklaarden
& verketterde, gediscrimineerde & gedeclasseerde mensen? Híj behandelde hen als gelijken! Hij accepteerde ze
doodeenvoudig: hij predikt niet alleen 'n houding van openheid en liefde tegenover alle mensen, híj brengt die
ook in praktijk! Zéker, hij papt niet met hen áán, participeert niet niet in de bezigheden van verdachte kringen.
Hij daalt niet àf tot hun niveau, maar trekt hen òp tot het ZIJNE! Hij mengt zich niet alleen ònder deze notoir
slechte mensen, maar hij gáát - letterlijk - naast hen staan! Ònmógelijk, zo zei men vol
verontwaardiging: realiseerde hij zich dan niet wàt hij dééd! Besefte hij helemaal niet
hoezeer - zowel tóen als nú - het samen eten met àl
die 'verkeerde mensen' je KÀN compromitteren?
Je denkt er toch zeker over ná
wíe je uitnodigt, dóór wíe
jíj je láát uitnodigen,
ÈN wie JÍJ
zeker niet
uitnodigt?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende