35322hk131 Dàt ìs dé bedóeling vàn die wònderbáár-
lijke
antithesen van
de Bergveldredes, waarin
het RÈCHT tégenóver de wìl van g d komt te staan?
Níet de ÈCHTBREUK, méineed, móórd, maar óók àl datgene wat de wet hélemáál níet bevàtten kàn:
de gezìndheid díe tot èchtbreuk léidt, 't ònwaaràchtig dènken èn spréken, de VÍJÀNDIGE hóuding tégenóver
'g ds wìl'! Èlk 'slèchts' in de interpretátie v/d Bergveldredes betékent 'n verkòrting & àfzwakking v/d ònvoor-
wáárdelijke wìl vàn g d: 'slèchts' 'n bétere wètsvervùlling, 'slèchts' 'n Níeuwe Gezìndheid, 'slèchts' 'n zònde-
spíegel in het lìcht van de rechtváárdige Yesj, 'slèchts' vóór dé tòt volmááktheid geróepenen, 'slèchts' voor
tóen, 'slèchts' voor kòrte tíjd...... Hóe móeilijk het al wàs voor de zgn. 'vróege kèrk' òm àl díe radicále éisen
van YÈSJ vòl te BLÍJVEN hóuden latende àfvlakkingen in de {Palestijns-Syrische?} geméénte zien van Màt:
YESJ verbíedt èlke vòrm vàn BÓÓSHEID, Màt bepaalde schèldwóórden, zoals 'lééghoofd', 'gòddelóze'! Vlg.
YESJ móet je hélemáál níet zwéren èn móet 'n éénvóudig já òf néé volstáán, vlg. Màt moeten bepaalde
éédformúles VERMÉDEN worden? Vlg. YESJ moet je de ànder z'n fóuten vóórhouden èn, àls híj dáárvàn àf-
stand néémt, hèm vergéven; vlg. Màt moet je Àfzien v/d Gebrúikelijke Gàng van Záken làngs Àllerléi Ìnstàn-
ties?! Vlg. YESJ màg de màn - ter beschèrming v/d jurídisch tóenmaals úiterst kwètsbare vróuw - in géén
gevàl schéiden van zijn vrouw; vlg. Màt màg er wèl 'n úitzondering gemáákt wòrden àls er spráke ìs vàn 'n
dúidelijke èchtbréuk v/d vróuw!? Àllemáál òndermíjningsstrategíeën? Láten we dàn tenmìnste óók ìnzien dàt
híer òprècht geprobéérd ìs òm die ònvoorwáárdelijke éisen van Yesj te verzóenen mèt 'n dágelijks léven dat
níet lànger bepááld WÈRD dóór de spóedige verwàchting v/h Kómende G dsrijk!? NÉÉM bv. de DIVÒRCE,
die Yesj (héél ònjóóds TÉGEN de patriarchale wet van Mosjeh ìn) rigoureus verbóód met het ònweerlègbare
argument dat Gòd die húwelijkspàrtners bíj èlkáárgebràcht hééft èn níet wìl dàt mènschen schéiden 'àl wàt híj
heeft sámengevoegd'!? De tùssen de schólen v/d geleerden Sjammai & HILLEL hévig òmstréden vráág òf nog
àlléén maar sèksuéle mìsstappen {Sjammai!} òf óók àndere zaken zoals 't laten áánbrànden v/h éten
(HILLEL, vlg. PHILO & Flavius Josephus dé gàngbare praktijk!) 'n réden kòn zíjn
òm 'n vróuw wèg te sturen, was vlg. Yesj vòlstrèkt ònbelàngrijk?
Want 't gìng hèm òm àl dat
wat WÉZENLIJK
was!?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
vorige
volgende