35315hk124 Óók i/d kerkgeschiedenis heeft men Yesj
TÈLKENS
WÉÉR VÓÓRGESTELD
ÀLS DÉ 'NÍEUWE WÈTGÉVER'
EN 'T EUANGELIE GEPRESENTEERD
ÀLS 'Níeuwe Wèt'! Nu wéés YÈSJ de mozaïsche Wèt
zéker níet als zodanig af àf àls zodánig als hij inging
tegen 't farizese {vroegjoodse} legalisme.
Ook mag men de Wètsvroomheid
zèlfs wat betreft díe tijd niet vereenzelvigen
met 't wijdverbreide wetticisme.
Op zichzelf getuigt de wet
v/d 'ordenende wil van G d'? Op zichzelf getuigt zij van G ds goedheid & trouw, & is zij
'n document & 'n blijk van G ds genade & liefde voor zijn volk & vraagt zij niet alleen afzonderlijke daden,
maar Het HÀRT! YÈSJ wilde de wet niet vervangen door zijn eigen boodschap: híj is gekómen òm te vervùllen,
niet om òp te heffen, zo hebben we al eerder vaker gezien? Hij was geen vertegenwoordiger
van 'n anarchistisch soort wetteloosheid. En desondanks was de wet voor hèm
níet de hóógste nòrm, waar niet
aan getornd kòn worden!
Ànders hàd híj ook nooit zó vrij
met die Wèt kùnnen omgaan? Want, zoals we herhaaldelijk zagen,
't staat wèl vàst: YÈSJ kòn óver de Wèt héénstàppen - niet alleen over de traditie, de mondelinge overlevering
'der vaderen', de HALACHA, maar óók over 'de heilige schrift' zèlf, de i/d 5 'boeken van Mosjeh' (=Pentateuch)
neergeschreven 'wet van G d', de Torah! Dàt de mondelinge overlevering bìndend zou zijn, wees híj scherp àf:
in woord & daad ging híj ìn TÉGEN zowel de cultische reinheidsvoorschriften àls de voorschriften omtrent het
vasten & vooral ook de sjabbatdag?! Dàt hàd tot gevòlg dat híj zich de verbitterde vijandschap v/d farizeeërs
o/d hàls haalde! Natuurlijk gebeurde dat ook doordat bij 't afwijzen v/d mondelinge overlevering de Torah
zelf i/h geding kwam - de wet van Mosjeh, waarvan de overleveringen der vaderen slechts 'n
interpretatie leverden of beweerden te geven (zoals de bepalingen i/d Torah over rein
& onrein voedsel of sjabbatsgeboden)!
Yesjoea
nam echter regelrecht stelling
TÉGEN de mozaïsche wet i/h verbod op echtscheiding, i/h verbod om te zweren,
i/h verbod v/d vergelding, i/h verbod om de vijand lief te hebben? Zijn kritiek o/d wet werd nog eens versterkt
door zijn kritiek op de eredienst! Voor YESJ is dé Tèmpel níet ééuwig zoals voor de meesten
van zijn vele diverse volksgenoten: hij rekent met de afbraak v/d Tèmpel; vlg. hèm
staat de nieuwe tempel vàn G d, die i/d 'heilstijd' de oude
vervangen zàl, óók àl kláár? Maar i/d tussentijd
benadrukt YESJ niet alleen de ondergeschikte
betekenis van al die offercultusgebruiken:
hij éist óók verzóening
vóórdàt men er
een ÒFFER
brèngt.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende