35314hk3 de hoogste norm: geen natuurwet of open-
BARINGSWET! Na alle afgrenzingen
die we hebben gemaakt, dringt zich de vraag op: waaraan
moet een mènsch zich dan wel kunnen of willen blijven vasthouden? Als iemand
zich niet wìl bìnden aan het establishment, maar zich ook niet verkopen wil aan de revolutie,
als hij niet wil kíezen voor uitwendige of innerlijke emigratie, maar ook niet voor het mogelijke compromis:
wat wil je dan éigenlijk wèl? In het COORDINATENKRUIS lijkt er geen vijfde referentiepunt te bestaan! Wááráán
zal men zich dàn houden: áán wèlke Wèt? Wàt moet dàn dé nòrm zijn: de hóógste nòrm? 'n Vráág van werkelijk
fundamenteel belang, zowel tóen als nú! Wàt wàs voor Yesjoe doorslaggevend? Hoogste norm is niet de natuur-
lijke moraal: niet een morele NATÚÚRWÈT! Díe stellingname is niet onbelangrijk in onze tijd, waarin een
belangrijke pauselijke encycliek 'onzedelijkheid' van 'kunstmatige' geboorteregeling met beroep op Yesjmesj
denkt te kunnen funderen i/d morele wetten v/d natuur? Men mag 't niet alleen aan 'n gebrek aan theologi-
sche reflectie toeschrijven als Yehosjoea bij de fundering van zijn eisen niet uitgaat van 'n zogenaamd al-
gemeen kenbare, àlle MÈNSENBINDENDE, onveranderlijke of wezenlijke natuur! 't Gáát hèm namelijk
niet om de abstracte menselijke natuur, maar om de concrete, individuele mènsch! Hoogste nòrm is
ook níet 'n positieve openbaringswet: níet 'n geopenbaarde wet van G d. Yesj is niet zoals Mosj,
Zarathustra en Mohammed, dé vertegenwoordiger van 'n èchte wereldgodsdienst, waarvoor welis-
waar geen eeuwige wéreldwèt gèldt {zoals in 't Chinese of stoïcijnse denken}, maar waar 'n àlle
levensterreinen ordenende openbaringswet dé bepálende grootheid is
voor 't dagelijkse léven. I/d islam zèlfs i/d vorm van een bij Gòd
pré-existent aanwezig Bóek {de Koran}, dat àl vóór
Mohammed door andere profeten a/d volkeren
medegedeeld is, ofschoon het daarna
vervalst werd, totdat Mohammed
als dé {àller}láátste prof
ná Isa, als 'zegel v/d
profeten', de open-
baring 'herstelde'
...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende