35303hk113 Vanuit deze hoop op de toekomst van G d
MOET NIET ALLEEN DE WERELD & HAAR GESCHIEDENIS GEÏNTERPRETEERD WORDEN & 'T BESTAAN V/D ENKELING WORDEN VERHELDERD, MAAR MOETEN OOK I/D KRITIEK OP 'T BESTAANDE, WERELD, MAATSCHAPPIJ & ONS BESTAAN WORDEN VERANDERD! Van Yesj uit kan dus zeker geen handhaving v/d status quo verdedigd worden tot in tijd en eeuwigheid. Maar ook geen gewelddadige sociale omwenteling tegen iedere prijs. In wat volgt zal duidelijk worden, wàt òmkeer vanuit het geloof inhoudt? Hier is het voldoende als duidelijk geworden is dat óók onze tijd & plaats in de ruimte nog steeds 'iets heeft' aan de woorden waarme de oudste EUANGELIST AAN HET BEGIN VAN 'zijn Euangelie' de boodschap van Yesj samenvat: 'DE TIJD IS AANGEBROKEN, HET G DSRIJK IS NABIJ: KOM TOT INKEER EN HECHT GELOOF AAN DÌT GOEDE NIEUWS!' En die 'wonderen': hoe zat 't daarmee? Want volgens de euangelisten heeft Yesj niet alleen maar 'gesproken', hij heeft óók gehàndeld?! Niet àlléén zijn wóórden, maar ook zijn DÁDEN bleken nogal uitdagend te zijn?!! Toch verschàffen veel van die daden aan de mensen van vandaag de myDidag meer problemen dan zijn woorden!? De overlevering v/d 'wonderen' is meestal veel sterker omstreden dan de overleveringen van zijn leer? Het wònder - vlg. Goethe 'het liefste kind v/h geloof' - is in ons natuurwetenschappelijk-technologisch tijdperk 'hèt zorgenkind v/h geloof' geworden! Hoe kunnen we de spanning overwinnen die bestaat tussen 'n wetenschappelijk verstaan v/d wereld & 't geloof in wonderen, tussen rationeel-technisch vormgeven v/d wereld & 'WONDERERVARING'? Nu hàdden de mensen uit de tijd van Yesj, bijna twee millennia geleden, & dus ook de euangelisten geen enkele belangstelling voor datgene waarin de huidige mènsch, de mens v/h rationele & technologische tijdperk, zo sterk geïnteresseerd is: dé natuurwetten. Men dàcht niet natuurwetenschappelijk & zàg wonderen derhalve niet als een doorbréking van natuurwetten of een aantasting van 'n waterdìchte 'causale samenhang'. Reeds i/h OT maakt men geen onderscheid tussen wonderen die beantwoorden aan 'de wetten v/d natuur' & wonderen die ze 'doorbreken'. Iedere gebeurtenis waarin YaHWeH z'n 'macht openbaart', gèldt àls wonder, als 'téken', als 'màchtsdaad' of 'grote daad' vàn YaHWeH! Óveràl ìs 'G d', dé 'oergrond' & 'schepper' v/d wéreld, 'áán het wèrk'? Óveràl kan de mènsch 'wonderen ervaren': vanàf de schepping & instandhouding v/d wereld tot & met haar 'voleinding', zowel i/h groot als i/h klein & zowel i/d 'geschiedenis v/h Vòlk' als i/d 'redding van 'n ènkeling in diepe nóód'...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
28 aug 2024
47961 Bertie, de Kroonprins, ‘n Ongelovige, in de
-
O
27 aug 2024
4796011 Agressief: Extremist Fanatiek Orthodox Zot
-
O
27 aug 2024
4795910 Toch kan ‘t fenomeen van zo’n heerschappij
-
O
27 aug 2024
47958PL9 In de moderne geschiedenis was er waar-
-
O
27 aug 2024
47957 In de Oude Wereld, die van YaHWeH, was deze
-
O
27 aug 2024
479568JR Dit ontstaan van ‘n groot gedeelte van ’t
-
O
26 aug 2024
47955 Tijdens deze reizen heeft de bijbel westerse
-
O
26 aug 2024
47954 Godsdienstwaanzin, Long Covid~vaccinaties???
-
O
26 aug 2024
47953 In de moderne geschiedenis
-
O
26 aug 2024
47952291En Telkens Opnieuw Merken We Weer Hoe Onze
-
O
26 aug 2024
47951290 Meer dan 4 jaar duurde het alweer vol met
-
O
25 aug 2024
4795028922 Bas Ragas: Jezus, waarom? Er gaan dagen
-
O
25 aug 2024
47949288Eerst heiden, jood, christen & modestroom?
-
O
25 aug 2024
47948287 Hoe YESJ nu al van iedereen geworden is?
-
O
25 aug 2024
47947286 Bas & Ad lezen samen, maar al die woorden
vorige
volgende