35303hk113 Vanuit deze hoop op de toekomst van G d
MOET NIET ALLEEN DE WERELD & HAAR GESCHIEDENIS GEÏNTERPRETEERD WORDEN & 'T BESTAAN V/D ENKELING WORDEN VERHELDERD, MAAR MOETEN OOK I/D KRITIEK OP 'T BESTAANDE, WERELD, MAATSCHAPPIJ & ONS BESTAAN WORDEN VERANDERD! Van Yesj uit kan dus zeker geen handhaving v/d status quo verdedigd worden tot in tijd en eeuwigheid. Maar ook geen gewelddadige sociale omwenteling tegen iedere prijs. In wat volgt zal duidelijk worden, wàt òmkeer vanuit het geloof inhoudt? Hier is het voldoende als duidelijk geworden is dat óók onze tijd & plaats in de ruimte nog steeds 'iets heeft' aan de woorden waarme de oudste EUANGELIST AAN HET BEGIN VAN 'zijn Euangelie' de boodschap van Yesj samenvat: 'DE TIJD IS AANGEBROKEN, HET G DSRIJK IS NABIJ: KOM TOT INKEER EN HECHT GELOOF AAN DÌT GOEDE NIEUWS!' En die 'wonderen': hoe zat 't daarmee? Want volgens de euangelisten heeft Yesj niet alleen maar 'gesproken', hij heeft óók gehàndeld?! Niet àlléén zijn wóórden, maar ook zijn DÁDEN bleken nogal uitdagend te zijn?!! Toch verschàffen veel van die daden aan de mensen van vandaag de myDidag meer problemen dan zijn woorden!? De overlevering v/d 'wonderen' is meestal veel sterker omstreden dan de overleveringen van zijn leer? Het wònder - vlg. Goethe 'het liefste kind v/h geloof' - is in ons natuurwetenschappelijk-technologisch tijdperk 'hèt zorgenkind v/h geloof' geworden! Hoe kunnen we de spanning overwinnen die bestaat tussen 'n wetenschappelijk verstaan v/d wereld & 't geloof in wonderen, tussen rationeel-technisch vormgeven v/d wereld & 'WONDERERVARING'? Nu hàdden de mensen uit de tijd van Yesj, bijna twee millennia geleden, & dus ook de euangelisten geen enkele belangstelling voor datgene waarin de huidige mènsch, de mens v/h rationele & technologische tijdperk, zo sterk geïnteresseerd is: dé natuurwetten. Men dàcht niet natuurwetenschappelijk & zàg wonderen derhalve niet als een doorbréking van natuurwetten of een aantasting van 'n waterdìchte 'causale samenhang'. Reeds i/h OT maakt men geen onderscheid tussen wonderen die beantwoorden aan 'de wetten v/d natuur' & wonderen die ze 'doorbreken'. Iedere gebeurtenis waarin YaHWeH z'n 'macht openbaart', gèldt àls wonder, als 'téken', als 'màchtsdaad' of 'grote daad' vàn YaHWeH! Óveràl ìs 'G d', dé 'oergrond' & 'schepper' v/d wéreld, 'áán het wèrk'? Óveràl kan de mènsch 'wonderen ervaren': vanàf de schepping & instandhouding v/d wereld tot & met haar 'voleinding', zowel i/h groot als i/h klein & zowel i/d 'geschiedenis v/h Vòlk' als i/d 'redding van 'n ènkeling in diepe nóód'...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
02 sep 2023
45173193 Je ziet ‘n forse man met donker haar dat
-
O
02 sep 2023
4517225192 De Beul Van Ommen: Om De Dossiers In Te
-
O
02 sep 2023
45171151De tèkst stamt uit de late middeleeuwen...
-
O
02 sep 2023
45170150MóederDrama:Ewa,Miryam,Mia,Els,Ria,Saartje
-
O
02 sep 2023
45169149’t Gegéven van ‘t Láátste Óórdeel is naast
-
O
01 sep 2023
45168148 Víer jaar eerder componeerde Antonio
-
O
01 sep 2023
45 167 147 Alle andere personages in de passies,
-
O
01 sep 2023
45166146’n Link van Liturgisch Spel naar OratorIum
-
O
01 sep 2023
45165-145In de Filmwereld kwam Pier Paolo Pasolini
-
O
31 aug 2023
45163145 De kèrn van ‘n tekstboek voor een muziek-
-
O
31 aug 2023
45161144 De persoon YÈSJ werd in ‘n muzikaal drama
-
O
30 aug 2023
45160 Partij Van De GroenLinkse ArbeidStrijdVlag?
-
O
30 aug 2023
45159pvdgla: Bulderend, dreigend, huilend, zalvend
-
O
30 aug 2023
45158 De titel zou een vingerwijzing blijken naar
-
O
30 aug 2023
45157143PS’Intensiteit Van Hartstocht Ìs Zó Hévig,
vorige
volgende