35303hk113 Vanuit deze hoop op de toekomst van G d
MOET NIET ALLEEN DE WERELD & HAAR GESCHIEDENIS GEÏNTERPRETEERD WORDEN & 'T BESTAAN V/D ENKELING WORDEN VERHELDERD, MAAR MOETEN OOK I/D KRITIEK OP 'T BESTAANDE, WERELD, MAATSCHAPPIJ & ONS BESTAAN WORDEN VERANDERD! Van Yesj uit kan dus zeker geen handhaving v/d status quo verdedigd worden tot in tijd en eeuwigheid. Maar ook geen gewelddadige sociale omwenteling tegen iedere prijs. In wat volgt zal duidelijk worden, wàt òmkeer vanuit het geloof inhoudt? Hier is het voldoende als duidelijk geworden is dat óók onze tijd & plaats in de ruimte nog steeds 'iets heeft' aan de woorden waarme de oudste EUANGELIST AAN HET BEGIN VAN 'zijn Euangelie' de boodschap van Yesj samenvat: 'DE TIJD IS AANGEBROKEN, HET G DSRIJK IS NABIJ: KOM TOT INKEER EN HECHT GELOOF AAN DÌT GOEDE NIEUWS!' En die 'wonderen': hoe zat 't daarmee? Want volgens de euangelisten heeft Yesj niet alleen maar 'gesproken', hij heeft óók gehàndeld?! Niet àlléén zijn wóórden, maar ook zijn DÁDEN bleken nogal uitdagend te zijn?!! Toch verschàffen veel van die daden aan de mensen van vandaag de myDidag meer problemen dan zijn woorden!? De overlevering v/d 'wonderen' is meestal veel sterker omstreden dan de overleveringen van zijn leer? Het wònder - vlg. Goethe 'het liefste kind v/h geloof' - is in ons natuurwetenschappelijk-technologisch tijdperk 'hèt zorgenkind v/h geloof' geworden! Hoe kunnen we de spanning overwinnen die bestaat tussen 'n wetenschappelijk verstaan v/d wereld & 't geloof in wonderen, tussen rationeel-technisch vormgeven v/d wereld & 'WONDERERVARING'? Nu hàdden de mensen uit de tijd van Yesj, bijna twee millennia geleden, & dus ook de euangelisten geen enkele belangstelling voor datgene waarin de huidige mènsch, de mens v/h rationele & technologische tijdperk, zo sterk geïnteresseerd is: dé natuurwetten. Men dàcht niet natuurwetenschappelijk & zàg wonderen derhalve niet als een doorbréking van natuurwetten of een aantasting van 'n waterdìchte 'causale samenhang'. Reeds i/h OT maakt men geen onderscheid tussen wonderen die beantwoorden aan 'de wetten v/d natuur' & wonderen die ze 'doorbreken'. Iedere gebeurtenis waarin YaHWeH z'n 'macht openbaart', gèldt àls wonder, als 'téken', als 'màchtsdaad' of 'grote daad' vàn YaHWeH! Óveràl ìs 'G d', dé 'oergrond' & 'schepper' v/d wéreld, 'áán het wèrk'? Óveràl kan de mènsch 'wonderen ervaren': vanàf de schepping & instandhouding v/d wereld tot & met haar 'voleinding', zowel i/h groot als i/h klein & zowel i/d 'geschiedenis v/h Vòlk' als i/d 'redding van 'n ènkeling in diepe nóód'...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende