35216HK82/4 Compromis? De politiek-sociale revolu-
TIONAIREN
ÈN DE ZICH TERUGTREKKENDE
CELIBATAIRE EXTREMISTEN NEMEN
DE HEERSCHAPPIJ VAN GOD CONSEQUENT SERIEUS?
Hùn radicalisme bestaat in deze tòt aan de RADIX, de wòrtel,
gaande ònverbiddelijke wìl tot consequentie, tot héélheid & òngedééldheid!
Zíj willen aldus 'n zuivere, ondubbelzinnige oplossing: wereldrevolutie òf wereldvlùcht?
Tegenover die ondubbelzinnige oplossing lijkt er inderdaad lijkt er inderdaad slechts dubbelzinnigheid
mogelijk: hàlfheid, 't volgen van 2 sporen, 'n tactisch laveren tussen de gevestigde orde èn de radicálen?
'n Dubbelzinnigheid die ervan afziet om de waarheid ònvoorwáárdelijk trouw te blijven, 't léven vòrm te
geven vlg. één maatstaf & wèrkelijke volmááktheid te bereiken! DE VRÓMEN? De wèg dus van de
gelukkige inconsequentie, v/d legale harmonisering, v/h diplomatiek vergelíjk, v/h moreel compromis...
COMPROMITTERE = samen belóven, óveréénkomen. Móet de mènsch noodgedwongen niet tot 'n
vergelijk zien te komen tùssen 't ònvoorwaardelijke, goddelijke GEBÒD èn z'n concréte situatie? Bestaat
er niet 'n dwang v/d verhoudingen? Ìs politíek - i/h groot zowel als i/h klein - niet de kùnst v/h mógelijke?
Gij zùlt... natuurlijk - maar bìnnen de grenzen van 't mógelijke! Is dàt niet dé wèg vàn Yehosjoea?
Dé Wèg v/h morele compromis: dàt is de weg v/d Farizeeën! Men heeft hun alternatief slèchter voorgesteld
dàn het wàs! Dàt gebeurde al i/d euangelies, waar de farizeeërs, vanuit 't perspectief v/d latere polemiek,
nogal ongenuanceerd worden afgebeeld als vertegenwoordigers v/d hypocrisie, als 'huichelaars'?!! Dàt hàd
z'n redenen. De farizeeërs hadden als Énige Partíj de grote revolutie tegen de Romeinen overleefd, die zo-
wèl 't establishment àls de radicalen van politieke & apolitieke signatuur hadden wèggevaagd. 't Farizeïsme
WÈRD de basis v/d daaropvolgend talmoedische (& ook huidige orthodoxe) jodendom. 't Farizeïsme bleef
zó dus óver als Énige Jóódse tegenstander v/d nog piepjonge 'christenheid'? Dàt vond z'n neerslag
i/d ná 70 geschreven euangelies. De Farizeeën worden daarentegen bovenmate geprezen door
Flavius YOSEPHUS - zelfs tot in zijn naam tóe 'n blijvend LÉVEND voorbeeld
v/h compromis -, die met z'n latere pro-joodse werk
De Oude Geschiedenis van de Jóden
zijn pro-Romeinse werk De
Jóódse Oorlog wilde
compenseren.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende