35176hk76 3. Geen ijver voor de Wèt? De Essenen...
Q&@
BEOEFENDEN
'N UITERST STRENGE
GEHOORZAAMHEID AAN DE WET!
Om díe reden hadden ze zich afgescheiden
van de volgens hen nog veel te làkse farizeeërs?
Hùn ijver voor de wet bleek vooral uit de strikte onderhouding
van het sjabbatsgebod: 't éten werd reeds ruim van tevóren bereid!
Geen ènkele vorm àn wèrk was op SJABBAT (de 7de dag tussen vrijdagavond & zaterdagavond) geoorloofd,
zèlfs niet 't doen van je behoefte. Ook 'monastieken van Qumran' hielden zich dan ook streng aan de wet...
Bekéring, òmkeer betekent terugkeer naar de wet van Mosjeh! Dàt is voor hèn de Énige weg van Hèt HÉIL:
De Wèt blijvend onderhouden - dwz. de héle wet, met àl zijn bepálingen, zonder compromissen/dispensatie!
Op SJABBAT mag er niets gedrágen worden, ook geen eneesmiddelen. Èn er mag geen hulp verleend worden
bij de geboorte van Véé òf aan 'n díer, dat in 'n pùt gevallen is, om 't te RÈDDEN!? Uit trouw aan de wet hiield
de monastiekeling van Qumran in tegenstelling tot het priesterdom van Yeroesjalayiem zèlfs vast aan de oude
zonnekalender & hadden ze de nieuw ingevoerde (SELEUCIDISCHE?) maandkalender ÀFGEWÉZEN, wat hen in
conflict bracht met de feestkalender v/d Tèmpel@Yeroesjalayiem! Ìn 't klooster werd de heilige táál, 't zúivere
Hebreeuws, beoefend als taal v/d Wèt! Door GEBÈD & onvoorwaardelijke trouw aan de wet wilden zíj, die niet
meer konden offeren in de Tèmpel, bóeten voor de overtredingen v/h Vòlk. YESJ echter is esn Dèrgelijke
IJver v/d Wèt volledig vreemd! Integendeel: in alle euangelies gaat híj verbazingwekkend
vríj òm met de wet; voor de Esseense Ordeleden zou híj - juistheid betrekking tot
de sjabbath - zondermeer 'n 'overtreder v/d wet' zijn geweest,
die streng bestraft diende te worden! In QUMRAN
zou hij daarom verbannen zijn:
'geëxcommuniceerd'!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende