3401011 Onder Antropologen Was De Aandacht Voor
CONSUMPTIE
IN HET BEGIN VAN DE 20STE EEUW
OVER HET ALGEMEEN GROTER DAN IN ANDERE DISCIPLINES?
Dit had alles te maken met de aard van de samenlevingen die onderzocht werden!
In de zogenaamde primitieve samenlevingen waarover men schreef werd 't maatschappelijk leven
in hoge mate beheerst door uitwisseling, herdistributie, uitstalling & soms ook vernietiging van goederen...
Uit hun studies kwam duidelijk naar voren dat goederen in díe samenlevingen niet alleen gebruikt werden voor
de bevrediging van biologische behoeften, maar ook belangrijke sociale en culturele doeleinden dienden! Hun
goederen vormden belangrijke middelen voor 't initiëren van contacten, 't aanhalen van banden, 't scheppen
van sociale afstand en het de ken in culturele categorieën?! Voor Mauss vormde geschenkenruil zelfs HÈT
voornaamste integratiemechanisme in 'archaïsche' samenlevingen!? De rol van het uitwisselen van deze
geschenken was volgens hen vergelijkbaar met die van de arbeidsdeling in de moderne industriële
samenleving. De niet-economische betekenis van goederen en de vervlechting van economische
en ànderssoortige activiteiten waren dé belangrijkste redenen waarom de grondleggers van de
Engelse, Franse & Amerikaanse antropologie de relevantie v/d economische theorie voor dìt
soort samenlevingen verwierpen. In de economische theorie, die op ontwikkelingen in het
westen gebaseerd is, staat het marginale utiliteitsprincipe centraal! Dit beginsel ontbrak
vlg. Malinowski cum suis in samenlevingen buiten Europa & Noord-Amerika? 'n Gevolg
v/d preoccupatie met utiliteit is ook dat economen zich hoofdzakelijk beperken tot 't
bestuderen van keuzehandelingen: de verdeling van schaarse middelen over hun
Concurrerende Doeleinden. Zowel de middelen waarover consumenten kunnen
beschikken, de goederen & diensten die ze begeren, als de maatschappelijke
context worden als gegeven beschouwd! Consumptiepatronen zijn voor
hen de optelsom van keuzes. Waarom & hoe mensen iets kiezen
behoort niet langer tot hun studieveld. Zogezien heerst
chaos nu bijna overal omdat hetgeen
vroeger ooit 'zéker' was nú in
constante veràndering
verkeert?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende