32428Y42 Ofschoon we nog geen volkomen 'godloze' ~
Q&@
'GESECULARISEERDE' BESCHAVINGEN
KENNEN, ZIJN ER AL WEL DIE WE ANTIRELIGIEUS KÙNNEN NÓEMEN,
STATEN WAAR BV. HET CHRISTENDOM EEN CHRISTENDOM VAN MARTELAREN IS?
We ZÙLLEN dus nog moeten afwachten alvorens we het - niet logische, klaarblijkelijk zékere,
maar psychologische & sociale - verbànd tussen 't 'goddelijke woord' & de aanwezigheid v/d 'natuurwet'
volledig bewaarheid kùnnen zíen! Wie 't beginsel v/d scheiding tùssen 't heilige & 't profane, tùssen Kerk & Staat bevestigt,
moet zich dus afvragen: tot hóevèr GÁÁT díe schéiding? A/h begìn v/d strijd voor die scheiding waren 't vooral de Vòrsten die hùn
àfhànkelijkheid van RÓME van zich àf wìlden schùdden, de wetenschappers die in opstand kwamen tegen de tirannie & de censuur v/d theologen, de christelijke hervormers die mijmerden óver 'n ònbezóedeld christendom v/d discipelen/apostelen ÈN ernaar streefden òm dé Kèrk van corruptie, misbruik & machtswellust te zuiveren! De wéreld seculariseren betekende voor hèn niet alleen het profane leven te willen bevrijden, maar ook 't christendom te bevrijden van àl z'n gesjoemel & geschipper, gesodemieter & geouwehoer met de òn-
verdraaglijke wéreld? Natuurlijk ìs 't DÉZE póging tot secularisering waaruit in de loop der eeuwen, die i/h tëken stònden van barre
conflicten, oorlogen, brandstapels, wurgpalen, vierendelen & waterboarding e.d., de westerse beschaving voortgekomen is; zonder
dàt HÀDDEN nòch de moderne wétenschàp nòch de moderne democratische instanties kùnnen ontstaan? Maar gedurende 'n lange
tíjd ìs de opkomst v/h secularisme & v/h principe v/d scheiding van Kerk & Staat nauwelijks van invloed geweest o/h idee v/d
natuurwet nòch o/h geloof dat 't onderscheid van GÓED ÈN kwáád nïet van òns àfhangt! Àls 't níet G d was die ons dit alles
oplegde, dàn wàs 't dé Natúúr? Zèlfs de atheïsten waten bereid om dàt te aanvaarden TÒT òp 't MOMÈNT dàt FRIEDRICH
NIETZSCHE alle consequenties v/d dood van G d zóu trèkken: er bestaat helemaal geen natuurwet, 't ìs gehéél aan òns
òm vàst te stèllen wàt 'goed en kwaad is'! FN heeft gezegd wat ànderen dàchten, wellicht zònder de móed te hèbben
òm dàt òndubbelzìnnig 'onder woorden te brengen'!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende