31991ag31OpZoekNaarG dsGelaat:Spreek Mijn Naam Uit
Q&@ EEN WEERGAVE VAN 'YaHWeH' DOOR 'DÉ ZÍJNDE' IS ALS VERTALING SLECHTS BIJ BENADERING GESCHIKT.
Er moet ook ruimte gelaten worden voor de altijd-wordende kant van 'Dé Éne'! Maar er is nog 'n àndere reden waarom 'Zíjnde'
als vertaling van YHWH niet goed werkt. Dit kunstmatig tegengehouden werkwoord is in 't Hebreeuws niet alleen maar 'n zelfstandig naamwoord, maar wordt ook als 'n éigennaam gebruikt. 't Verschilt v/h woord Elohiem, dé àlgeméén gèldende Hebreeuwse term voor G d. YHWH ìs dé éigen naam van G d. In 't Hebreeuws aangeduid als sjeem ha-meforasj, dé expliciete naam? Wanneer je 'n naam bezig is het mogelijk dat iemand zich tot jóu rìcht! Ik róep je bij JÓUW náám. Ik kan me direct tot jou wenden omdàt ik jouw naam kèn! De joodse religieuze ÈRVÁRING bewéért ten díepste de naam van G d te kènnen. Het dùrft weliswaar deze naam niet uit te spreken èn zèt de éne na de àndere omschrijving dáárvoor in de plááts? Maar het àls 'n ingehouden adem onuitgesproken woord ìs er
wèl! Het stond geschreven op de diadeem van de hogepriester. Het staat nú geschreven in de zg. tefillien v/d hedendaagse zg.
vrome òf in de mezoeza op de deurpost van 'n Joods Húis, of wordt via omschrijving uitgesproken in 't hàrt van elk Joods GEBÈD.
Dìt centrale aspect v/d oude Jóódse godsdienst wordt in 't gehéél niet veronachtzaamd door 'n moderne(r) manier van omgang met de liturgie. De mogelijkheid òm G d bíj zijn naam te nóemen heeft 'n quasi-magische kwaliteit. Iets dàt 't louter vrágend sméken te bóven gaat of dat 't ÈCHTE smeken pas mógelijk máákt?! "Ik zal hem verheffen omdat hij Míjn Náám KÈNT!", zegt de G d v/d psalmist over de gelovige (PS 91:14)! "Wíj zùllen Jóuw Náám úitspreken èn Jóu òp de troon zetten, ònze G d èn ònze Kóning", staat in onze dage-lijkse inleiding tòt de morgenpsalmen! Maar in staat te zijn om macht over G d òp te roepen - want dàt ìs dé zíel v/d magie - heeft al evenzeer nòg 'n àndere kant? Iemands náám kennen betékent immers iemand persoonlijk kennen?! Iemand die 'n náám heeft komt, zeker in onze intermenselijke ervaring, úit de anonimiteit ÈN wòrdt gehéél mènselijk! Wanneer hij of zij 'n naam heeft is 't des te harder om zó iemand gewèld aan te doen of te òntmenselijken? Iemand bij náme róepen ìs iemands mènselijkheid èrkènnen! Op een benedenmenselijk niveau is dat ook zo: we gaan 'n relatie aan met 'n DÍER door òns lievelingsdier 'n eigen náám te geven? 't Géven van namen, zo zeggen onze rabbijnen, wàs Adams Éérste Wijze Dáád!
'n Handeling die hèm ècht mènselijk maakte...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende