30729ksvati118 de toeristen kunnen altijd nog naar
Q
DE ENORME KONINGSGRAVEN GAAN I/H DAL DER KONINGEN,
WAAR RUIMTE GENOEG IS & WAAR WEINIG SCHADE KÀN WORDEN AANGERICHT?!
Het eerste dat ik vàn de mooie graven v/d edelen zag, was 't graf van RAMOSE, met de scène
v/d klagende vrouwen in witte jurken & loshangende haren met opgeheven armen! Een klein bloot
meisje staat ertussen bij haar ietwat grotere zus! In het Graf v/d Nàcht zie je slaven & slavinnen die druiventrossen
& andere vruchten offeren. Géén treurigheid hier, eerder vrolijkheid, zoals op die mooie muurschildering van musicerende
meisjes & 'n naakt danseresje. In 't graf van MENEMA was 'n kunstenaar 'n scène aan 't kopiëren op 'n stuk gips.
't Wàs de afbeelding van 'n patiënt die tegenover 'n dokter zit & z'n voet laat behandelen. Misschien gaat 't om
't uittrekken van 'n doorn? Vroeger zag ik i/d musea in Zuid-Europa ook nog wel van zulke schilders die grote
of kleine schilderijen minutieus kopieerden! Voor éigen plezier misschien, of in opdracht van iemand die dat
schilderij graag in zijn huiskamer wou hebben..... Ja, wat wil je als je niet van moderne kunst houdt,
& 'n ècht mooi oud schilderij niet kàn betálen? Er is sprake van om dat
ook in de Nederlandse musea weer tóe te gaan staan, las ik!
In het Breda's Museum hangt een indrukwekkende kopie
van Las Lanzas, geschilderd door
Kees Maks. Het origineel
van Velàzquez hangt
natuurlijk in
Madrid!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende