30165'tBoekBegintMetGodZèlfBijnaVanzelfsprekend ~~
Q
"WÀT
BEDOELEN WE EIGENLIJK
MET DAT WOORD ALS WE UT UITSPREKEN?", vraagt Inez zich af!
Jos: "We zaten op het Schitse eiland IONA! Een òchtend zo grijs en grauw als nú!
Dáár vertelde ik over Mozes/Mosjeh! Dat hij aan G d vraagt: wíe bèn je dan? En dàt die náám dàn klinkt àls:
YHWH? [YaHWeH!] Dàt betékent: 'IK BEN ER'/'Ik zàl er zíjn' of zoiets als 'dé zíjnde/Aanwézige'!" Inez: "Dùs
in één v/d oudste verhalen uit de bijbel wordt "G d" 'IK BÈN ER' genóemd?! Woorden die ik in zovéél min of
meer spirituele tradities tegengekomen bèn & die míj in de beginjaren van Happinezz gestuurd en geholpen
hebben! Jos noemde die woorden i/h Mozesverhaal, daarna werd ik enthousiaster! Ik ontdekte dat 'G d' níet
'n dìng hoefde te zijn - íets búiten jezèlf - zoals ik als kind nog gekeerd had? In de spirituele tradities is het
zg. 'goddelijke' àltijd ìn jezelf èn bèn jíj 'n úiting dáárvàn! 't WÈRD voor míj dúidelijk dat je de bijbelverhalen
óók zó [óók nú àls "U"/JIJ!] kùnt lezen!" Jos: "Ik denk dat we elkaar vonden i/d heilige táál! Inez heeft moeite
mèt 'n 'g d' die hàndelt, als 'persoon'! Maar "G d is" óók voor mij 'n Verháál! Dàt kòmt steeds weer terug in al
onze discussies? Ik kàn heel ver met Inez méégaan, maar voor mij staat G d óók voor èrgernis: hij/zij is óók
dé G d díe de onderdrukte Israëlieten wèggeleid heeft úit AeGYPTe, die staat vóór verzèt TÉGEN onrecht; ik
Kòm nu eenmaal uit de jaren zestig van de vorige eeuw?!!" En zó gáán ìn REBIBLE ondermeer de verhalen van
NOACH, de Toren van Babel èn Mosjeh mèt zijn Tien Geboden, soms licht kibbelend & kabbelend,
door deze handen van van zus en broer!? Ze reizen Mozes
zèlfs letterlijk achterna, de SINAÏ in & òp,
één v/d hoogtepunten
in het boek.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende