OP HET MOMENT DAT EEN NIET MET NAME GENOEMDE 'vijand', vergezeld van een aantal volgelingen, aldaar naar binnen stormt, die 'r Yak's publiek tàrt & probeert om hèm met veel lawaai 't zwijgen op te leggen èn tracht om de menigte aldaar op te hitsen 'met schimp-scheuten & scheldwoorden, terwijl hij als een waanzinnige iedereen tot moord trachtte aan te zetten, roepende: "WAT DOET GIJ HIER EN WAAROM AARZELT GIJ? O, LAKS EN TRAAG ALS WIJ ZIJN, WÁÁRÒM GRIJPEN WIJ HÈN NIET ÁÁN EN SCHEUREN AL DEZE LIEDEN ZO NU AAN STUKKEN?" Die 'vijand' beperkt zich niet alleen maar tot verbaal geweld, maar hij grijpt een stuk hout en begint er dan erg woest om zich heen te sláán, terwijl zijn aanhangers zijn voorbeeld volgen! Zo ontstaat daar een flinke vechtpartij: "VEEL BLOED WERD ER VERGOTEN; MENSEN VLUCHTTEN WEG VANDAAR IN VERWARRING, TERWIJL DIE VIJAND YAAKOV AANVIEL & HEM LANGUIT VAN BÓVEN A/D TRAP OMLAAG WIERP. PAS I/D VERONDERSTELLING DAT HIJ DOOD WAS, HIELD HIJ OP [YAKOBUS] TE MISHANDELEN"!!!!
Maar Yaakov is nog niet dood. Volgens die 'Inzichten' dragen zijn aanhangers hem terug naar zijn huis in Yeroesjalayiem. De volgende morgen 's ochtends, vlak voor zonsopgang, vluchten de gewonde man en zijn volgelingen vanuit Yeroesjalayiem naar Yericho, alwaar ze enige tijd blijven, vermoedelijk totdat Yaakov/Jakobus weer hersteld is! Robert EISENMAN beschouwt deze aanval op Yakobus/Yaakov als een heel belangrijk incident: híj wijst op de overeenkomsten met de aanval op Stefanus in de Handelingen! STEFANUS ook, aldus RE, zou zogezien heel goed een verzonnen figuur kunnen zijn, die verhùllrn moet dat die aanval van de vijand in werkelijkheid op Yakov aka Jakobus gericht was - iets wat de auteur van die Acts onmogelijk kan toegeven? Bovendien ligt Yericho, waar Yakov z'n toevlucht zoekt, maar een paar kilometer van Qumran! Die vlucht naar Yericho klinkt vrij authentiek, meent RE! 't ÌS één van die details die ver-moedelijk verzonnen zijn, omdat ze verder geen functie hebben? Aan de identiteit van de 'vijand' bestaat weinig twijfel!?
De 'Inzichten van Clemens' besluit: "TOEN, NA DRIE DAGEN, KWAM EEN VAN DE BROEDERS TOT ONS UIT GAMALIEL ...
EN BRACHT ONS HET OZO GEHEIME BERICHT DAT DE VIJAND OPDRACHT
GEKREGEN HAD VAN KAYAFAS, DE HOGEPRIESTER,
OM ALLEN AAN TE HOUDEN DIE NOG
IN YEHOSJOEA GELOOFDEN,
EN OM NAAR DAMASCUS TE
GAAN MET ZIJN
BRIEVEN...!?"