2jaisja: jajajajawiedewiedewiedweltschmerz/vreugde


MAT 5:33-37
In de laatste WO
had TS de Matthäus Passion gehoord
die nog onder Willem Mengelberg uitgevoerd wèrd!
't Was beter geweest ongetwijfeld déze dirigent te mijden
& 'm te boycotten, want hij had in z'n politieke negativiteit uitspraken gedaan
& standpunten ingenomen die níet door de beugel konden. Maar goed, TS hàd 't nu eenmaal gedaan
& heeft zó nog een uitvoering van Bachs Matthäus Passion
onder die fameuze dirigent meegemaakt?!
Híj had 't libretto hier en daar gecoupeerd,
wat eigenlijk niet geoorloofd is, & zijn uitvoering was
naar de huidige maatstaven evenmin verantwoord te noemen,
want zij was nog té zéér 19e-eeuws romantisch! Daartegen zíjn,
zoals iedereen tegenwoordig meent te weten, gegronde bezwaren in te brengen.
Maar 't wèrd desondanks, of misschien ook juist al wel dáárdóór, 'n muzikale belevenis
v/d éérste òrde! De autodidact Karl Erb vertolkte met 'n heldere tenor, die zeldzaam zuiver klonk
ook in de hoogste tonen, de euangelist, die prachtig getoonzette verhalende partij, met de volle overgave
van zijn gemoed. Vooral híj is het die TS dáár tóen diep roerde. De tekst van het EUANGELIE
kwam hem nabijer dan ooit èn tròf hem in zijn hart!
Vooral herinnert hij zich
hoe KE de tekst zòng van een gedeelte uit Matai 26:69-75 ~ 'die verloochening van SJIM'ON
aka Petros/Kefas; hóe ìnnig, tot op de bodem doorvoeld zong hij de woorden waarmee dit stuk eindigt,
& waar van Petrus gezegd werd: "UND ER WEINETE BITTERLICH!" Dàt muzikale motief wordt reeds steeds
eerder ten gehore gebracht, maar dan nog zonder versiering: 'UND ALSBALD KRÄHETE DER HAHN!'
Uitgebreider, met noten die Bach toegevoegd heeft òm het verdriet
van SP1 uit te beelden, klinkt 't motief ten tweeden male,
als SP1 in snikken uitbarst!
De woorden dalen DÍEP in je ziel als er gezongen wordt:
"UND ER WEINETE BITTERLICH", zoals later de woorden omtrent YESJ zèlf: "UND ER VERSCHIED"
je treffen. En als vertroosting daarna klinkt de melodie van de woorden, waarin gereflecteerd wordt
op dit gebeuren: "ERBARME" DICH, MEIN GOTT, UM MEINER ZÄHREN WILLEN", gezongen door 'n àlt,
die de van verdriet overslaande stem van 'n tenor uitbeeldt.
SP1 hééft zíjn Mééster
driemaal verloochend. Terwijl hij toch, 't is niet te ontkennen,
aanvankelijk dé vóóráánstaandste & moedigste van al die twaalf discipelen was? Hij immers heeft beléden,
toen al de anderen nog zwegen: "JÍJ bènt dé Gezàlfde, de Zóón van de Lévende G d!" 'n RÒTS van 'n mànmènsch!
Híj hàd zich als enige van al de leerlingen in gevaar begéven èn wàs zíjn HÉÉR ook letterlijk gevòlgd
ìn 't Ráádhuis, hèt LeeuwenHòl der Overpriesters als Kajafas &
diens schoonpapa Annas?!
Dáár líep híj
radeloos & redeloos rònd
in de vroege ochtenduren na de arrestatie,
vòl van verdriet òm 't verschrikkelijke LÒT dat Yesj nu
definitief dreigde te treffen. Èn dàn kòmt er Íemand,
die tegen hèm ZÈGT: "JIJ WAS,
GELOOF IK, OOK BIJ
DIE YEHOSJOEA,
NIETWAAR?"
23 aug 2016 - bewerkt op 24 aug 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende