29692163cpm seks genen geest lichaam ziel zotheid?
Q&@
DUITSERS DIE ZOWEL IN BINNEN- ALS BUITENLAND
STUITTEN OP KRACHTIG CULTUREEL IMPERIALISME VONDEN GEEN
VERLOSSING IN NATIONALE COHESIE: politieke frustratie leidde tot steeds méér
geestelijke, esthetische & morele preoccupaties! De lutherse & piëtistische nadruk
op innerlijke vrijheid - die gedeeltelijk verklaart WAARÒM sòmmigen van Rousseaus
vurigste & invloedrijkste bewonderaars Dúits waren èn wááròm de Romantiek
in Duitsland ontstond - kreeg 'n dieper lading van een hoogontwikkelde minderheid?
Zoals Goethe & Schiller schreven Xenien (1796): 'Maak níet van úzèlf één land -
want dat hoopt u, / Duitsers, vergeefs; / Máár in plaats daarvan - want dât kùnt u! /
maak úzèlf liever vríj!' Veel Duitsers, op zoek naar 'n reden òm [ook] tròts te
[kùnnen] zijn die ze niet in het heden of de nabije toekomst konden vonden, werden
RIJPGEMAAKT voor de zoektocht naar 'n nationale oorsprong in 't Vèrre Verléden!
TACITUS' Germania, met daarin het verhaal van de Germaanse HÈLD Arminius,
overwinnaar van de Romeinen, had alvast één vóórouderlijke mythe opgeleverd?!
Méér materiaal kwam onverhoeds uit Schotland. In 1761 publiceerde 'n Schotse vertaler,
James Macpherson, wat volgens hèm oude Gaelische poëzie was, die híj zou hebben
òntdèkt torn hij de Schotse Hooglanden & eilanden verkènde. Fingal: in zes zangen
naar Ossian gevolgd, met daarin ook enkele gedichten van Ossian, de zoon van Fingal,
werd in. 1765 gevolgd door De gedichten van Ossian. Samuel Johnson twijfelde
aan de authenticiteit van de gedichten & vroeg om de oorspronkelijke versie.
Macpherson kwam nóóit over de brug.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende