29674158pm in 't klein & in 't groot: leven & dood
Q
VAN
ÀL ZIJN DUITSE VAKGENOTEN
ILLUSTREERDE HERDER NOG HET LEVENDIGST
WAT KÀNT OMSCHREEF ALS 'verlàngen', dat van 'wensen' verschilt
in 't verlammend besèf dàt 't ònmógelijk ìs 't verlàngde te bereiken!
In 1769, toen hij halverwege de twintig was, reisde Herder naar Frankrijk
vanuit de Baltische Hanzehavenstad RIGA, alwaar hij als Luthers predikant
enkele verschrikkelijke jaren in literaire vetes verwikkeld geweest was ..........
In díe hàndelsstad had hij een zekere mate van roem verworven. Maar doordat 't
'r klein & dòrps was, voelde híj zich 'n 'pedante krabbelaar'! Zoals zovele Duitse provincialen
had Herder ook 'n ideaalbeeld van Frankrijk als thúishaven van wereldse, elegante & zinnelijke
filosofen, die een òngekènd hèldere ÈN precíeze táál spráken? Híj zàg zìchzèlf al àls een volledig
verfranste, kosmopolitische hervòrmer vanúit Parijs terugkeren naar Riga! Maar Hèrder zou Ríga
NÓÓIT meer terugzien: inplaats van een man van de wereld in Franse stijl werd hij de filosofische
Váder v/h cultureel nationalisme. Zijn bewustwording op zijn reis naar Parijs, zijn ìnzicht i/d leegte
àchter het màsker vàn hòffelijkheid & verfíjning, van 'n sìmpele áárd ònder 't vernis v/d beschaving,
lijken op Rousseau's inzicht in de ijdelheid & de corruptie v/d moderne samenleving dat hèm op wèg
naar Vincennes tròf? Ook lopen ze vooruit op de worsteling van Fichte, nòg zo'n enthousiaste
lezer van Rousseau! Fìchte, die zíjn láge kòmàf vàn zìch àf probéérde
te schùdden, stapte v/h schrijven van satires op morele
tekortkomingen v/d commerciële samenleving
óver òp het úitdènken
van hele theorieën
over 'n autarkisch
wij-tégen-hèn-
nationalisme
...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende