29540130pm 'n dergelijk gekweld figuur ging vaak ~

Q
UITEINDELIJK
DAN OOK OP ZOEK
NAAR EEN INHEEMSE
IDENTITEIT OM ZICH ZÓ
TEWÉÉR TE KUNNEN STELLEN
TÉGEN HET GÈKMAKEND AANTREKKELIJK,
MAAR UITERST VERWARREND WESTEN; 'n opsomming
van westerse òndeugden leek te bevestigen dat er ook éigen deugden waren?
Russische schrijvers van Herzen tot Tolstoj hékelden herhaaldelijk de westerse obsessie
met Privé-Bezìt terwijl de Russische MOEZJIEK voor hèn HÈT toonbeeld was van een bewonderenswaardig
menslievende figuur, vooruitlopend op de obsessie v/d futuristen met 'schoonheid' betreurden ze dat 't idealisme
ÈN de poëzie úit westerse levens verdwenen! Een vergelijkbare klacht klinkt door in het werk
v/d belangrijke Japanse schrijver Natsume SOSEKI!
die twee ellendige jaren in het LONDON v/h Fin de Siècle doorbracht.
Romanschrijvers van Junichiro TANIZAKI t/m Yukio MISHIMA streefden naar 'n terugkeer naar 'n aloude 'heelheid'! Tanizaki wilde de eigen Japanse esthetica nieuw leven inblazen door te wijzen o/h belang van 'schaduwen': 'n wereld VÒL contrasten die uit 't Japanse leven gebannen waren door de moderne uitvinding v/d gloeilamp! Mishima riep, veel extraverter, de i/h slòp geraakte Japanse cultuur v/d samoerai òp door zich er als één te verkleden. Beiden werden door woede & spijt gedreven doordat,
zoals Tanizaki in Lof der schaduw (1933) schreef, 'wij een superieure
beschaving tegen[kwamen] & [...] het daar tegen af[legden]!
Wíj móesten [immers] 'n Pàd verlaten dat
we al duizenden
jaren gevolgd
hadden?'

13 okt 2017 - bewerkt op 17 okt 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende