29515 myDiTijdRuimteReizigersOnderwegOpPadvinderij
Q&@180mpnz
NOG ALTIJD IS RECHTSPRAAK VAAK 'N KWESTIE VAN PLAATSELIJKE GEWOONTES & LOKALE KÈNNIS
OMDAT ZÒNDER KRACHTIGE OVERHEID DIE ALGEMEEN GELDENDE RECHTSREGELS KAN OPLEGGEN, ZOIETS WAARSCHIJNLIJK BLIJFT ZOALS HET 'ERGENS' IS?! De eeuwenlange machtsstrijd tussen pausen & keizers was daarbij 'n hinderpaal, omdat de wereldlijke macht geen dringende reden had òm 'n Systeem te hèlpen verbreiden dat in aanleg berustte op zg. Kerkelijk Rècht!? 'n Keizer wìst wel dat zijn eigen màcht berustte op vaste tradities, èn op mensen die waarde hechtten áán die tradities & wier steun híj nódig hàd. De Pausen & de bisschoppen mochten dan misschien wel de wèt vóórschrijven in RÓME, de rechtenfaculteit in Bologna mocht dan de regels op een rijtje zetten en dáár ònderricht in geven, maar aan de randen van de wereld MÓEST 't IUS COMMUNE, 't Algemene Rècht, zich bewijzen met àrgumènten, SCHIPPEREN & MARCHANDEREN, èn GENÓEGEN nemen met de tweede plaats, vooral wanneer paus en keizer met elk ander overhoop lagen! Geschreven regels werden ìngekort & bíjgesteld, soms zelfs ZÓZÉÉR dat ze nauwelijks meer herkenbaar waren?!
Eeuwenlang was de ontwikkeling v/h rècht 'n wisselvallig proces waarbij zeer verschillende rivalen in 't gedìng waren, 't kerkelijk recht & 't canoniek recht, 't privaatrecht, 't publiek recht & de herinnering aan hoe je grootouders het altijd al gedaan hadden her en der overal?
Tóen, in 1215, besloot 't Víerde Lateraans Concilie 't beslechten van 'n geschil dmv. 'n TWÉÉGEVECHT te verbíeden; priesters hoorden al met al níet deel te nemen aan 'n gerechtelijk proces dat àltíjd wéér eindigde met bloedvergieten! Óók ut ìnzégenen van materialen & ar-tikelen die bij een vuur- of waterproef werden gebruikt waren nu eindelijk 'verboden'? In 1222 ging paus Honorius III nòg 'n stap verder en stelde godsgerichten buiten de seculiere rechtspraak! 't Gòdsoordeel werd zó òntdáán van zijn gewijde karakter & van z'n logica, dus kreeg 't justitieel recht dé óverhand. Weliswaar moest de kerk 't verbod telkens weer bekrachtigen, omdat godsgerichten nog in zwang waren gebléven - nog i/d 17e eeuw werden 'r heksen e.d. in meertjes gegooid - maar iedereen die nú zó'n proef onderging, WÀS in elk geval nu WÈL gewaarschuwd dàt "GÒD" níet van de partij was? Ook dit was geen nieuw argument! Al sinds de 9e eeuw hadden deze pausen 't hele idee van 'n godsgericht v/d HÀND gewézen! Agobard van Lyon zei dat het verkeerd was omdat 'Gòds oordelen geheim & volkomen òndoorgrondelijk zijn'! God hoorde voortaan niet langer meer onder druk gezet te worden om te vertèllen wàt HÍJ wìst. Óók nú nòg ......
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende