29515 myDiTijdRuimteReizigersOnderwegOpPadvinderij
Q&@180mpnz
NOG ALTIJD IS RECHTSPRAAK VAAK 'N KWESTIE VAN PLAATSELIJKE GEWOONTES & LOKALE KÈNNIS
OMDAT ZÒNDER KRACHTIGE OVERHEID DIE ALGEMEEN GELDENDE RECHTSREGELS KAN OPLEGGEN, ZOIETS WAARSCHIJNLIJK BLIJFT ZOALS HET 'ERGENS' IS?! De eeuwenlange machtsstrijd tussen pausen & keizers was daarbij 'n hinderpaal, omdat de wereldlijke macht geen dringende reden had òm 'n Systeem te hèlpen verbreiden dat in aanleg berustte op zg. Kerkelijk Rècht!? 'n Keizer wìst wel dat zijn eigen màcht berustte op vaste tradities, èn op mensen die waarde hechtten áán die tradities & wier steun híj nódig hàd. De Pausen & de bisschoppen mochten dan misschien wel de wèt vóórschrijven in RÓME, de rechtenfaculteit in Bologna mocht dan de regels op een rijtje zetten en dáár ònderricht in geven, maar aan de randen van de wereld MÓEST 't IUS COMMUNE, 't Algemene Rècht, zich bewijzen met àrgumènten, SCHIPPEREN & MARCHANDEREN, èn GENÓEGEN nemen met de tweede plaats, vooral wanneer paus en keizer met elk ander overhoop lagen! Geschreven regels werden ìngekort & bíjgesteld, soms zelfs ZÓZÉÉR dat ze nauwelijks meer herkenbaar waren?!
Eeuwenlang was de ontwikkeling v/h rècht 'n wisselvallig proces waarbij zeer verschillende rivalen in 't gedìng waren, 't kerkelijk recht & 't canoniek recht, 't privaatrecht, 't publiek recht & de herinnering aan hoe je grootouders het altijd al gedaan hadden her en der overal?
Tóen, in 1215, besloot 't Víerde Lateraans Concilie 't beslechten van 'n geschil dmv. 'n TWÉÉGEVECHT te verbíeden; priesters hoorden al met al níet deel te nemen aan 'n gerechtelijk proces dat àltíjd wéér eindigde met bloedvergieten! Óók ut ìnzégenen van materialen & ar-tikelen die bij een vuur- of waterproef werden gebruikt waren nu eindelijk 'verboden'? In 1222 ging paus Honorius III nòg 'n stap verder en stelde godsgerichten buiten de seculiere rechtspraak! 't Gòdsoordeel werd zó òntdáán van zijn gewijde karakter & van z'n logica, dus kreeg 't justitieel recht dé óverhand. Weliswaar moest de kerk 't verbod telkens weer bekrachtigen, omdat godsgerichten nog in zwang waren gebléven - nog i/d 17e eeuw werden 'r heksen e.d. in meertjes gegooid - maar iedereen die nú zó'n proef onderging, WÀS in elk geval nu WÈL gewaarschuwd dàt "GÒD" níet van de partij was? Ook dit was geen nieuw argument! Al sinds de 9e eeuw hadden deze pausen 't hele idee van 'n godsgericht v/d HÀND gewézen! Agobard van Lyon zei dat het verkeerd was omdat 'Gòds oordelen geheim & volkomen òndoorgrondelijk zijn'! God hoorde voortaan niet langer meer onder druk gezet te worden om te vertèllen wàt HÍJ wìst. Óók nú nòg ......
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende