294242000jaarconfrontatiechristendomantisjemitisme
Q
Historicus Bart Wallet ('77) is universitair docent met als specialisme de joodse geschiedenis & mederedacteur v/h standaardwerk 'Geschiedenis van de joden in Nederland' dat dit voorjaar bij uitgeverij Balans verscheen. 'Christendom & antisemitisme'
vertelt in 12 sleutelmomenten de verre van vrolijke geschiedenis v/h christelijk antisjemitisme. BW doet dit vanuit 'n aantal prettig hèl-dere HÓEKEN & gaten: kerkelijk, theologisch, politiek & sociaal! Dat gaat v/d verwoesting v/d Jóódse Tèmpel in Yeroesjalayiem in 70 CE
na Christus, via de eerste zg. christelijke Romeinse keizers naar de wel zeer dònkere Middeleeuwen, waarin joden zeer geregeld 't slacht offer waren van georganiseerde volkswoede? Uit die tijd stamt 'DE VERBEELDE JOOD', die bronnen zou vergiftigen, matsot zou bakken met 't bloed v/d christelijke kindjes & vanwege 'de Moord Op Jesus' gedoemd was om voortaan voor eeuwig rond te blijven zwerven o/d ganse Aardkloot?
De Reformatie maakte 't 'r aanvankelijk nog maar nauwelijks beter op: ook de nazi's zouden later weer dankbaar mis-bruik maken van wat Martin Luther al over Joden geschreven had! Anderzijds: de belangstelling voor De Schrift (de bijbelboeken) deed ook toen al menig protestants theoloog Hebreeuwse lessen nemen bij 'n rabbijn! Voorts bespreekt BW o.a. Abraham Kuypers standpunt over de zg. "Jóódse Kwestie", evenals de rol v/d Duitse kerken onder 't nazisme! Confronterendste Stellingen? Zònder de kerk zou anti-sjemitisme niet hebben voortbestaan, daar zijn de historici 't onderhand wel over eens? Vooral toen dat christendom toenmaals ook nog de Staatsgodsdienst werd v/h Romeins Wéreldrijk, drukte de kerk de joodse minderheden i/d ròl v/d Negatieve "ÀNDER", die niet meer bij 'ÒNZE' gemeenschap behoorde & tégen wie 't aldus lekker gemakkelijk àfzetten was?! Déze religieus-politieke kwestie zóu nadien nu zó mòg véle gruwelijke martelstaarten krijgen! Toch waren er door de eeuwen heen ook christenen die niets van deze soorten antisemi-tismes & anti-judaïsmes moesten hebben? Augustinus bij voorbeeld. En Bernardus van Clairvaux die tijdens de "Tweede Kruistocht" wat geweld vóórkómen kòn met z'n uitspraak: "WIE EEN JOOD AANRAAKT OM HEM TE DODEN, ÌS ÀLS DEGENE DIE JEZUS KWAAD DOET"!!!
In 1928 verklaarde de paus 't onversneden racisme v/h nationaalsocialisme op theologische gronden tot 'n 'zware zonde', al moest 't tot na Auschwitz duren vóór 'jodenzemding' zou kunnen gaan plaatsmaken voor de dialoog?! 'n Belangrijke conclusie van dìt boek is dan nu zo ook dat de manier waarop 't christendom eeuwenlang omging met joden, i/h gunstigste geval zeer ambivalent mag heten. Er is niks mis met BW's zinnen, maar de schóónheid van dit boek zit 'm vooral i/d 10 tekeningen van Karel Kindermans. Wil je die 'beeldverhalen' in 't ècht zíen, ga dan naar de sjoel van Elburg voor de door Wallet samengestelde tentoonstelling bij dit boek! ML@Trouw kan werkelijk geen reden verzinnen om dit boek níet te lezen, of je moest al nùl komma nùl interesse hebben i/d geschiedenis & 't verschijnsel van ut
Antisjemitisme. Kortom 'Christendom en antisemitisme' ìs 'n ìndringend & genuanceerd boek dat christenen nog heel wat 'huiswerk' te doen kan geven: 't is knap hoe BW in maar 100 pagina's zo ongeveer 't allerpijnlijkst thema van ònze beschaving bespreekt zònder dat 't òppervlàkkig wordt & de (christelijke) lezer moet gaan zwelgen in schuldgevoel! 'n Bóek waar je aldus niet alleen iets mee móet, maar ook iets mee ZÙLT wìllen! Met dank aan Marijke Laurense@TrouwBoekrecensieReligie!

Tweeduizend jaar confrontatie
Bart Wallet. Boekencentrum/Museum Sjoel Elburg.
126 blz. €13,-- ¥¥¥¥¥
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende