29401114pmtvw zoals AeA o/d laatste bladzij van ~~
Q
GHARBZADEGI SCHREEF:
'En nú zie ik, niet als oosterling,
maar als één v/d eerste moslims
die tijdens hun léven de opstanding
op de Vlakte des Oordeels dachten te zien,
dat Albert Camus, Eugène Ionesco, Ingmar Bergman
& veel andere kunstenaars, allemaal uit het Westen, diezèlfde opstanding verbeelden.
Allemaal bezien ze het einde van het menselijk doen en laten met wanhoop. Sartres Erostratos
schiet geblinddoekt met 'n revolver op de mensen op straat, Nabokovs hoofdpersoon rijdt met zijn auto
op 'n menigte in, en de vreemdeling, Meursault, vermoordt iemand nadat hij ernstig is verbrand door de zon.
Die fictieve eindes laten allemaal zien waar 't in werkelijkheid met de mensheid naartoegaat, 'n mensheid die,
als 't haar niet meer uitmaakt om door de machine te worden vermorzeld, 'n olifantshuid zal moeten ontwikkelen.'
Wat opheden neerkomt òp vijanden maken: (o.a.) de islam tégen 't Westen?! Dàt Al-e-Ahmad existentialistische &
absurdistische thema's gebruikt in de setting van de sloppenwijken van TEHRAN wijst op 'n gedeelde hachelijke situatie!
In navolging van Hedayat sprak hij van een universeel menselijk lòt in een nauw door handel & technologie verweven
wereld, door Hannah Arendt 'negatieve solidariteit' genoemd. Maar sinds de tijd waarin Al-e-Ahmad schreef
worden de met de woorden 'islam' & 'het Westen' aangeduide
emo-tionele en intellectuele werkelijkheden
àls fundamenteel verschillend
ÈN tégengesteld
beschouwd.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende