Q&@
"WAT DÁÁR
ÁÁN DE DÀG IS GEKÓMEN ÌS HET INDIVIDUALISTISCHE PRINCIPE,
HÈT BEGÌNSEL VÀN DÉ ÉÉNLING, VERSTERKT DOOR DE DRANG NAAR ZÈLFBEHÓUD,
AUTARKIE, ZÈLFBESCHÌKKINGSRÈCHT VÓÓR HÈT ÉIGEN Ik, cònfrontatie vàn dàt Ik
mèt dé héle natúúr èn ÀLLE àndere menschen, àls van 'n eigengereid particulier beginsel,
dàt vòlkómen gelíjkstáát èn gelíjkwáárdig ìs áán àlles wàt dáárbúiten stáát!"
Wóedend òp àl díegénen díe bógen voor [dé] BAÄL keerde Dostojevski náár Rùslànd terùg!
Rùssische toeristen in Europa, zo schreef hij, déden hèm dènken áán hòndjes die ròndrènden op zoek naar hùn báásje?!
De rèst vàn zíjn Léven schòld híj op de westerse ingenieurs van de ZÍEL die dàchten dàt er 'géén bódem [bestáát,] géén Vòlk,
de ZÍEL ìs tabula rasa, een ònbeschréven blàd, een stùk WÀS, waarúit men onmiddellijk de wáre mènsch Kàn Knéden, Dé Internationale Màssamènsch, dé hómùncúlùs, dé róbòt, mèn hóeft er slèchts de vrùchten ìn te lèggen v/d EU-BESCHÁVING èn hèm twéé of dríe boekjes te láten lézen'! In Aantekeningen uit het ondergrondse, dàt 'n jáár ná Wàt té doen verschéén, líet FD z'n
Vertèller HÈT vóórúitgàngsvísíóen van TSJERNYSJEVKI resolúút àfwíjzen. De kòrte monoloog was FD's eerste langdurige
aanval òp Rùssen die westerse ideeën importeerden èn òp 't stééds populairder idee van rationeel egoïsme!
Terwijl hij vòlhoudt dàt de mènsch tèn díepste irrationeel is, onttakelt de antiheld v/d novelle, 'n onbeduidende klèrk
uit Sint-Petersburg, methodisch Tsjernysjevski's gladde symbool v/d utopische samenleving, het Crystal Palace.
'Ik ben 'n zíeke man,' zegt hij. 'Ik ben 'n bóze man. 'n Ònsympathieke man!' Máár hij valt niet te doorgronden!
'Ik kòn helemaal niets wòrden,' voegt hi eraan toe, & er is geen verklaring voor wèlke trèk in zijn karakter
of wèlke VAN zijn dáden óók? Rationeel eigenbelang ìs 'n schámele básìs om vanuit te hàndelen omdat 't
gemàkkelijk èn prèttig is òm je eraan te ònttrèkken!