28351/60 en welke neerlandicus kent niet 't begrip
"WELVOEGLIJKHEID"
ALS ÉÉN VAN DE HÀRDE ÉISEN
VAN HET CLASSICISTISCH TONEEL
UIT DE ÉÉRSTE HÈLFT VAN
DE 18DE EEUW?
BRÚÚT GEWÈLD
ZÀG MEN LÍEVER NÍET MEER
IN HET THEATER!
Spuitende bloedvaten,
rondvliegende hersenen, verkrachtingen, zèlfmoorden;
WÁÁRÒM zóu je dàt in 'n hemelsnaam WÌLLEN tónen? Géén Tarantino dus, maar Woody Allen
als 't éven kòn! Óók met gròf táálgebruik werd op 't toneel resoluut àfgerekend. Kortom, de literaire
wereld emancipeerde en moderniseerde vèr vóórdàt
het dágelijks léven dàt dééd.
Literatuur, als 'onschuldig'
& zogenaamd apolitiek wapen, droeg daardoor wezenlijk bij aan nieuwe maatschappelijke normen [&
'waarden']?! Men wilde dolgraag al eigenlijk 'n 'fatsoenlijke samenleving'
[vol "God, ÉÉR & gewéten"?]!
Hóe nú díe 18e-eeuwse fascinatie voor fatsoen
ìn te bèdden ìn 'n Gróter Gehéél? MdV gebruikt daar-
voor 'n werk v/d Israëlische filosoof Avishai MARGALIT: hij heeft zich niet speciaal met de Verlichting
beziggehouden, maar wèl met fatsóen! In zíjn The Decent Society, in 2001 vertaald als De fatsoenlijke
samenleving, schetst híj 'n ideaal soort samenleving & beschrijft daarbij, zònder dàt hij overigens die
vergelíjking máákt, dezèlfde ideálen àls dé gemìddelde 18e-eeuwse intellectueel
250 jaar éérder!
MARGALIT definieert 'n fatsôenlijke sámenleving
àls 'n samenleving waarìn de instituties mènsen níet
vernederen: in zo'n beschááfde samenleving vernéderen bùrgers èlkáár níet!? Margalits definitie van
fatsoen ìs bedúidend negatiever dàn die v/d 18e-eeuwers? Tòch kòmt híj TÒT éénzèlfde slòtsom: er zijn
twéé wégen nódig òm 'n humaner samenleving àf te kunnen dwìngen: 'n juridisch-institutionele weg
(fatsoenlijke ìnstellingen) ÈN 'n moréle weg (beschaafde bùrgers )!
Idealiter vùllen díe elkáár áán.
De filosoof analyseert dìt àl dan ook
a/d hànd vàn begrìppen àls 'fatsóen', 'ÉÉR', 'respect' &
'vernedering'. Díe ònderzóekt híj op natieniveau, omdàt úitoefening [rood
van màcht dóórgááns bíj de stáát lìgt ÈN dé stáát
dááròm "'n Gróót Vermógen tòt institutionele
vernédering" hééft. Maar óók "Òmdàt
Bùrgers Zìch Dóórgááns Identificeren
Mèt Dé Nátiestaat"!
[Deze Mòr
ziet daarin dus
dan ook geen plaats
meer voor tergend schrijnende armoe,
slavernij, gewelddadige overheersing, mishandelingen/martelingen,
überwrede strafkampen/executies, zondebokken/zwartepieten,
discriminatie, institutionele onderdrukking &
háátzaaierij, angst, ziekte,
onrechtvaardigheid &
huichelarij!]
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
vorige
volgende