28120/75 daarmee was uitgedrukt: 't brahma - 't ~~
zg.
"Eeuwige Beginsel/Déél"
VAN DE WERELD, VANWAARUIT
ALLES ONTSTAAT EN WAARIN ALLES RÙST ~
ìs identiek met ons meest innerlijke 'zèlf'! Dìt 'zèlf', de atman,
is naar zijn wézen ònkènbaar, in géén Wóórd te vàtten! ('De Âtman, ìs
(naar zijn wezen) ÒNKÈNBAAR' had alreeds YAJNAVALKYA geleerd!) Er ìs slechts
één énige werkelijkheid, 'brahman'! Déze stelling wordt evenwel/weliswaar tegengesproken dóór
de uiterlijke schijn der dingen: de dagelijkse ervaring leert ons dàt er niet één werkelijkheid (meer) bestaat,
maar nu juist hier een veelheid van soorten & vormen v/h werkelijke is, & ons 'zelf' dóet zich, in zijn binding aan 't
vergankelijke leven, àls één vàn déze vòrmen vóór?! Waaruit volgt de noodzakelijkheid om de middelen onzer kennis,
díe aan ons een veelheid voorspiegelen, aan een scherpe kritiek te onderwerpen!? Hóe is, in 's hemelsnaam wéten mógelijk;
hóe kòmt HÈT tòt stànd èn òp wèlke wíjze ìs het gèldig èn ònbetwijfelbaar? Sjankara stelt daarmee de vraag, die in 't Europa
v/d 18de eeuw door Kant werd gesteld, èn, we moeten 't erkennen: hij komt tot 'n uitkomst die geheel met die van Kant
overeenkomt? Àl ònze èrváringen kríjgen wíj dóór bemìddeling vàn de zìntúigen!! Wàt wíj wéten nóemen, is niet veel
ànders dàn díe bewèrking dóór ònze zintuigen van 't aangeboden materiaal? Hèbben we DÁÁRMÉÉ dan
ook zèlf de werkelijkheid 'te pàkken'? Nee, zegt Sjankara! Evenals later Kant wijst ook hij
er al op dat alle ervaring aan ons niet zomaar 'automatisch' de dingen in hun
ware wezen TÓÓNT, maar slechts zoals zij zich aan onze zintuigen
voordoen, als VERSCHIJNING dus. Geloven dat men
op deze wijze ook 't wézen vàn
deze wéreld ontdekken kan,
ìs MISLEIDING,
"MAYÂ"!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
vorige
volgende