28120/75 daarmee was uitgedrukt: 't brahma - 't ~~
zg.
"Eeuwige Beginsel/Déél"
VAN DE WERELD, VANWAARUIT
ALLES ONTSTAAT EN WAARIN ALLES RÙST ~
ìs identiek met ons meest innerlijke 'zèlf'! Dìt 'zèlf', de atman,
is naar zijn wézen ònkènbaar, in géén Wóórd te vàtten! ('De Âtman, ìs
(naar zijn wezen) ÒNKÈNBAAR' had alreeds YAJNAVALKYA geleerd!) Er ìs slechts
één énige werkelijkheid, 'brahman'! Déze stelling wordt evenwel/weliswaar tegengesproken dóór
de uiterlijke schijn der dingen: de dagelijkse ervaring leert ons dàt er niet één werkelijkheid (meer) bestaat,
maar nu juist hier een veelheid van soorten & vormen v/h werkelijke is, & ons 'zelf' dóet zich, in zijn binding aan 't
vergankelijke leven, àls één vàn déze vòrmen vóór?! Waaruit volgt de noodzakelijkheid om de middelen onzer kennis,
díe aan ons een veelheid voorspiegelen, aan een scherpe kritiek te onderwerpen!? Hóe is, in 's hemelsnaam wéten mógelijk;
hóe kòmt HÈT tòt stànd èn òp wèlke wíjze ìs het gèldig èn ònbetwijfelbaar? Sjankara stelt daarmee de vraag, die in 't Europa
v/d 18de eeuw door Kant werd gesteld, èn, we moeten 't erkennen: hij komt tot 'n uitkomst die geheel met die van Kant
overeenkomt? Àl ònze èrváringen kríjgen wíj dóór bemìddeling vàn de zìntúigen!! Wàt wíj wéten nóemen, is niet veel
ànders dàn díe bewèrking dóór ònze zintuigen van 't aangeboden materiaal? Hèbben we DÁÁRMÉÉ dan
ook zèlf de werkelijkheid 'te pàkken'? Nee, zegt Sjankara! Evenals later Kant wijst ook hij
er al op dat alle ervaring aan ons niet zomaar 'automatisch' de dingen in hun
ware wezen TÓÓNT, maar slechts zoals zij zich aan onze zintuigen
voordoen, als VERSCHIJNING dus. Geloven dat men
op deze wijze ook 't wézen vàn
deze wéreld ontdekken kan,
ìs MISLEIDING,
"MAYÂ"!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende