27745/66myDicommentaren zijn 'r in grote aantallen
& COMMENTAREN
TOT DE SOETRA'S
WERDEN BIJ VOORKEUR VÓÓRÀL
OOK VORMEN WAARIN NIEUWE GEDACHTEN
UITGESPROKEN WERDEN DIE OP HÙN BEURT
DÀN WEER DOOR ÀNDERE COMMENTAREN WERDEN VERKLÁÁRD?
Hierdoor ÒNTSTÒND kéér op kéér tèlkens wéér 'n onoverzichtelijk gewirwar
van zg. 'heilige' {hélende} geschriften, zodat 'n Indiase Tèkst makkelijk over deze commentaren ZÈGGEN kan:
"WANNEER DE ZAAK MOEILIJK VERSTAANBAAR IS, DÀN ZEGGEN ZÍJ: 'de zìn ìs hèlder!' EN ALS DE ZIN VOLKOMEN HELDER IS, ONTWIKKELEN ZE EEN BREED UITGESPONNEN GEKLETS & GEZWETS [IN DE RUIMTE]!" NATUURLIJK geldt dìt níet voor alle hindoe-commentaren {sommige moderne commentaren lijden ook al evenzeer aan dit oeroude euvel!}?! Bronnen zijn er in overvloed! [3.] 't Indiaas Nationaal Epos MAHABHARATA, een dichtwerk dat in ruim 100.000 dubbele verzen de heldhaftige strijd tussen twee arische stammen bij de verovering van India schildert, & dat in enkele gedeelten, in 't bijzonder de BHAGAVADGITA, "'t Lied v/d Verhevene",
wijsgerige leringen bevat! [4.] 't WETBOEK VAN MANOE, dat de gedachten v/d Bhagavadgita in veel opzichten aanvult! Onder al die orthodoxe stelsels zijn er 6 i/h bijzonder tot rijker betekenis gekomen? Heel anders dan i/d Europese Geschiedenis v/d zg. geestes-wetenschappen, hebben de stelsels zich níet in historische orde ontwikkeld, maar hebben zij juist eeuwenlang 'onder vóórtdúrende wéderzíjdse beïnvloeding náást elkaar vóórtgelééfd'?! We zien ook hier dus àf van hun geschiedkundige volgorde & plaatsen hen
in 'n systematische vorm náást elkaar, terwijl we pogingen blijven ondernemen om de belangrijkste onder hen
in korte omtrekken weer te geven!? Onvermijdelijk vallen we weer in
herhalingsoefeningen! Wat blijft boeien:
't wiel 'heruitvinden'
blijft altijd
boeiend.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende