27541 Mòr las het als jochie van 16 bij Störig!!!
Het gedicht was een brahmodya.
De rishi stelde de ene ondoorgrondelijke vraag na de andere,
totdat zowel hij als het publiek in de stilte
van het niet-weten verviel.
Ten slotte peinsde een rishi
in de beroemde 'Purusha-hymne' over het oude scheppingsverhaal van de Ariërs,
en legde daarmee de grondslag voor de Spiltijd van India. Hij bracht in herinnering dat het offer van de eerste mens
het menselijk ras had doen ontstaan.
Nu beschreef hij
deze oermens (purusha), die vrijwillig naar de offerplaats liep,
op het vers gestrooid gras ging liggen en de goden toestond om hem te doden ...
DÉZE dáád van overgave had de kosmos in beweging gebracht. De purusha was zèlf het universum.
Àlles was uit zijn lijk ontstaan: vogels, dieren, paarden, vee, de klassen van de menselijke maatschappij,
hemel en aarde, zon en maan.
Zelfs de grote deva's Agni
& Indra waren uit zijn lichaam ontsproten.
Maar net zoals Prajapati was hij ook transcendent: 75% van zijn wezen was onsterfelijk
en kon niet door de tijd en sterfelijkheid worden aangetast. In tegenstelling tot de strijdlustige rituelen
van de krijgers werd er bij zijn offer niet gevochten. Purusha gaf zich
zonder strijd óver!
Purusha & Prajapati
waren schimmige, verre figuren, zonder ontwikkelde mythologie.
Er viel erg weinig over hen te zeggen. Er werd zelfs gezegd dat Prajapati's echte naam 'n vraag was:
"WIE?" (KA?) Op de drempel van de Spiltijd begaven de zieners van India zich buiten ideeën en woorden,
in een stille waardering van het onzegbare. Maar zoals de Purusha-hymne laat zien, waren ze nog steeds geïnspireerd
door het oude ritueel. Hoewel de riten gevaarlijk en gewelddadig waren, zouden ze de inspiratie voor de grote transformatie
van India blijven! Tegen het einde van de tiende eeuw hadden de risihi's het complex van symbolen vastgelegd
dat de eerste grote Spiltijd-spiritualiteit
zou scheppen.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende