VOOR INTERESSEERDE?
Eten, drinken, kleding, gezin, kinderen, familie, werk, feesten,
vrienden, kennissen, buren, religie, politiek, kunst, kabaal, studie, vermaeck, hobbies,
roddel, regenten, koningen, keizers, presidenten, muziek, nijverheid, vacaties, pijn, gnot, leed, haat, Gods lof & mensenvreugd!?
Afgaand op een persoonlijke brief van een der deelnemers aan ds. BÄHLER maakte ook deze opwekkingsbeweging grote indruk en trok veel mensen aan! Opmerkelijk blijft dat in de archieven van de hervormde gemeente van Oldebroek maar heel weinig hierover is terug te vinden! Deze sterk methodistisch georiënteerde opwekkingsbeweging, alwaar de liederen van Sankey gemeengoed waren, riep echter ook veel weerstand op! Door de tegenstanders werd zelfs het gebruik van geweld niet geschuwd! Ook ds. BÄHLER was uiteindelijk niet opgewassen tegen de weerstand vanuit zijn eigen beweging. In 1880 nam hij een beroep aan naar Lage Zwaluwe. Met het gezelschap in Oldebroek bleef hij ook vandaar uit nog wel contact houden. De naam van het gezelschap, Luctor et Emergo, dankte zij aan mevrouw BÄHLER! Toen de behoefte aan een eigen gebouw groeide, besloot men om een vereniging op te richten waarvan het doel was: "...het stichten van 'n gebouw, bestemd voor godsdienstige bijeenkomsten, muziek & zangoefeningen & uitvoeringen, alsmede tot het houden van vergaderingen!" (Art. 1 statuten)! De grondslag werd in artikel 2 omschreven: "DE GRONDSLAG DER VEREENIGING IS HET WOORD GODS EN HARE BELIJDENIS, DE LEER DER HERVORMDE KERK IN NEDERLAND!" 't Klonk goed, de werkelijkheid was iets anders. Want de deelnemers aan het gezelschap, inmiddels "Luctor et Emergo", waren inmiddels de hervormde gemeente van Oldebroek ontgroeid?!
Slechts om kinderen te laten dopen, of aan 't avondmaal deel te nemen, gingen zijn nog naar de hervormde eredienst!? 'n Viertal mensen deed i/h voorjaar van 1890 aan de hervormde kerkenraad van Oldebroek 't verzoek om te Mastenbroek bij ds. K. van de Werf-horst belijdenis te mogen doen. 't Waren "Hoeksen" of zoals zij zichzelf noemden "Evangelischen". Vlg. de hervormde kerkenraad van Oldebroek waren zij door "Arminiaansche dwaalgeesten overgehaald"! De banden met de hervormde gemeente werden verbroken toen er besloten werd om predikanten van ondermeer de Vrije Evangelische Gemeente & enkele hervormde predikanten van buiten Olde-broek te laten voorgaan? Délen bedienden desgewenscht de sacramenten! Inmiddels had de gemeenschap Luctor et Emergo ook nauwe banden aangeknoopt met de Zendingskerk van Ermelo, het Leger des Heils, de Evangelische Broedergemeente & andere opwekkings-gemeentebewegingen 'in het land'?' Tot die laatste behoorde de evangelisatiegemeente "Jeruel" te Rotterdam/Rotjeknor van Johan de Heer & T. van Essen. Met de Nunspeetse predikant HUET bestonden eveneens nauwe betrekkingen. Luctor et Emergo kende geen eigen predikanten; i/d diensten spreken kòn en MÒCHT in beginsel een íeder, zowel mannen als vrouwen. Naast de zondagse diensten waren er vele andere activiteiten: verenigingswerk, zondagsscholen, evangelisatiewerk & zending! V/d door ds. Witteveen in Ermelo gestichte Zendingskerk werd de Salitigazending overgenomen. 'n Uitgesproken theologie kent men niet, zowel v/h Calvinisme als 't Methodisme zijn er invloeden uitgegaan.