27317 'n belangrijk theologisch thema in myDiEster


IS
DAT VAN
DE "OMMEKEER": DÉZE
THEMATIEK KOMT OOK IN DEZE BOEKROL
IN HEEL VERSCHILLENDE VERHAALMOTIEVEN TOT UITDRUKKING?
Zo bevindt Mordechai, die in een lage status begint, zich aan 't slot van dit boek in 'n heel hóge positie!
Hij is dan dé eerste ná de kóning (10:3)! Met Evil Ha(aat)man 'Amalek' gebeurt echter precies het omgekeerde!
Een belangrijke 'ommekeer'
in het lot van Mordechai & de Joodse Gemeenschap vormt ook de in 6:1 vermelde grote
slapeloosheid van de koning: ná DÉZE gebeurtenis voltrekt zich ook een verandering in de confrontatie tussen Mordechai
& Haman! Ook in de onderlinge verhouding tussen Mor & Èst vindt er in de loop v/h Verhaal
een zekere 'ommekeer' plaats.
In eerste instantie
neemt EST naast MOR nog 'n vrij passieve
houding aan? Vooral na 4:16 valt echter onmiskenbaar 'n keerpunt
in 't optreden van Esther te constateren: vanaf dat moment, waarop de bedreiging
voor de Joodse Gemeenschap heel duidelijk is, treedt Ester steeds zelfstandiger op als bemiddelaar voor haar volk!
Verder verandert door 't uitschakelen van Haman 't vàsten en rouw-beklag van de Joden in 4:3 met het oog op hun dreigende ondergang in 9:18 & 22 in 'n vrolijk & blij feest (9:20-32). Dit feest van Poe-
rim is (ook vandaag nog steeds)
bijzonder interessant!
In dit feest komt immers
de grote 'ommekeer' in 't lot van de joodse gemeen-
schap in 't Perzische rijk tot uitdrukking. Haatmannen & -vrouwen
werpen nog steeds overal 't POER/LOT om de joden te verdelgen (3:7/9:25)!
Met 't feest van Poerim viert de joodse gemeenschap dan ook dat deze aanslag
volkomen mislukt?
Daarúit put men
tegelijk hóóp voor de toekomst!
Het Joodse VÒLK der Vélen gaat níet
te gronde of ten onder, maar lééft ÈN ZÀL léven!
In dit verband is er ook een duidelijke overeenkomst
tussen 't Feest van PESACH en 't
POERIMFEEST!
Beide feesten
hebben dan ook èlk jaar wéér
te maken met de Verdrukking v/d Israëlieten
respectievelijk de Jóden
i/d ballingschap.
PESACH/Pasen
is het feest v/d bevrijding uit de ballingschap van 't
AeGYPTisch Slavenhuis & Poerim dat v/d bevrijding
uit ballingschap i/h Perzische rijk!
Béide feesten vùllen elkaar áán
en béide getúigen - zonder dat dit bij Poerim
expliciet met woorden aangegeven -
van "G ds" bevrijdend 'hàndelen'!
Ramses II & XERXES I?
Geen historie, maar
gelijkenis &
'leerhuis'!

09 mrt 2017 - bewerkt op 24 aug 2020 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende