27308 myDibetekenissen, -functies & -activiteiten?
{Met dank aan HJ}
Om
dit alles
nog ietwat beter
voor ogen te kunnen
krijgen, richten we nu onze aandacht
op de betekenis en functie van de in de bijbel & dus
ook in Ester voorkomende verhalen: 'n belangrijke plaats
is daarin voorbehouden aan een anonieme verteller!! Wat de figuren
in zo'n verhaal doen, zien of horen, komen we alleen via
deze 'geheimzinnige' verteller
te weten?
Deze chroniqueur
is zó ook degene die bepaalt
vanuit welk gezichtspunt we de in het verhaal beschreven
gebeurtenissen & personen horen & zien. Verder blijkt die verteller bijvoorbeeld zelfs in staat om ons mededeelgenoot
te willen blijven maken van al wat iemand bedenkt, voelt, doet en laat; van de inhoud
van in afzondering tussen 'n paar personen gevoerde gesprekken & van bepaalde
gevoelens en emoties bij al die diverse
figuren/goden!
Hoewel Ester
& Mordechai pas later in 't boek van Chadas
voor 't eerst optreden, functioneren zíj onmiskenbaar als belangrijkste figuren in dit kleine bijbelboek
(zonder 't woordje "G d"
!? Naast hèn {Isjtar/Mardoek e.d.} spelen ook nog 'n groot aantal andere personages
'n rol als handelende figuren: mèt Ahasveros & Haman treden daarbij dan vooral de joden & de Joodse Gemeenschap
't meest op de voor-grond!? In dit verband dient tevens opgemerkt te worden dat de aanduidingen Hebreeën, Israël, Israëliet/Israëlieten nergens in dit boek voorkomen, maar dat hier naast de associaties met 'oernamen' verder nog
enkel sprake is van Jood, Joden & 't Joodse
Volk der Vélen ...
Ook wat de
in de verhalen optredende figuren aangaat,
dient te worden onderstreept dat we die alleen kennen op de manier waarop ze zó door de onbekende Verteller
in desbetreffende Verhalen aan ons voorgesteld worden?! We weten niet of deze wijze van presentatie 'n historisch juiste weergave
van 'n bepaald persoon geeft. Slechts de ròl díe deze figuur in 't ene of andere verhaal speelt, is bekend & al- dus alleen in deze ròl
ìs de desbetreffende figuur voor 't verstaan vàn dàt Verháál van belàng!? Deze activiteiten die de handelende figu-ren ontplooien,
zijn sterk bepálend voor de plòt vàn 'n verhaal! De plot is opgebouwd uit 'n hele reeks van onderling met elkaar verband
houdende gebeurtenissen & geeft aan hoe 'n verhaal
zich verder ontwikkelt?
Tussen 'n
duidelijk begin & slot ontwikkelt
zich in fasen het (com)plot volgens 'n bepaald patroon!
Veel verhalen verlopen daarbij vlg. 'n klassiek piramidepatroon, waarbij 't verhaal geleidelijk van-
uit 'n vreedzaam begin via via naar 'n beslissende climax gaat om daarna dan weer
naar 'n situatie van rust terug
te kunnen keren?
Een goed voorbeeld daarvan
is o.a. bv. 't verhaal waarin Haman in overleg
met z'n vrouw & vrinden alvast 'n galg voor Mordechai oprichten láát;
'n enigszins afwijkende plot-structuur komt voor i/d verhalen waarin na een eerste climax nog 'n tweede volgt,
zoals waarin na de onthulling van diens complot tegen de àlle Joden
ook Haman daarna vlg. de koning nòg weer
'n overtreding TÉGEN
Ester begaat.
Leven op aarde
van Adam 'de eerste mens' met Eva 'zijn vrouw',
talloze zwervende volksstammen, migraties altijd weer van ergens naar elders,
stamhoofden en vijanden, uit- & trektochten, door 't water & de lucht, door valleien & over bergruggen, ups & downs, beloofde & beroofde landen, ziekte & genezing, oorlog & vrede, aankomst en afscheid met gebruikmaking van overgrote lijnen & piepkleine details, onderafdelingen ÈN ook heel veel humor, haat, liefde, verdriet, misverstanden, overeenkomsten, beloften/breuk, jaloezie, afgunst,
nijd, verzoening & oerthema's die uiteindelijk vanaf het allereerste 'begin' over de hele wereld van alle tijden en plaatsen trekken
waarin alles & iedereen zichzelf kan blijven herkennen, zich verwonderen
& verbazen, vervelen, roven, stelen, vernietigen,
vergelden met tovenaars, geesten
& 'de helden'?!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende