27289 IndoGeert Beweert Gefrustreerd Man Èn Peerdt
Dat de Problemen met de Komst van Willem I opgelost waren, is al even onwaarschijnlijk: daarnaast kwamen er ook nieuwe problemen bij! Ter illustratie enkele voorbeelden: de oude Doornspijkse Hervormde Ludgeruskerk en pastorie kwamen herhaalde malen door over-stromingen onder water te staan! In 1814 sloeg de bliksem in de kerk, maar het was nog niet het einde van het gebouw.
De overstromingsramp van 1825 & wéér een blikseminslag aan het einde van dat jaar betekenden wel de ondergang. Deze en soortgelijke plaatselijke gebeurtenissen kwamen ongemeen hard aan in een kleine gemeenschap. Ds. H. de Haan Hugenholtz van Elburg weigerde in 1829 'n kerkenraadvergadering bij te wonen, hij voelde zich op een voorafgaande kerkenraad beledigd door één der leden.
Het hóe & 't waaròm bleef ook nu weer onduidelijk. Nadat de heren, mede door toedoen v/d classis, hun conflict hadden bijgelegd, ging de predikant na 5 maanden de bijeenkomsten v/d kerkenraad weer bezoeken. Maar bij de schriftelijke kerkvisitatie van begin 1831 gaf de hervormde kerkenraad van Elburg te kennen, dat de predikanten "onberispelijk in leer & wandel" waren. Zon- en feestdagen werden onderhouden, predikbeurten, ook die over de catechismus, leverden geen problemen op? De catechisaties werden bezocht en van tijd tot tijd werd er belijdenis 'des geloofs' gedaan. Over zichzelf lieten de kerkenraadsleden zich ook positief uit.
Al met al schetste men hier een florissant beeld! Het meest boeiend aan onze geschiedenis zijn wel de overeenkomsten & verschillen door de eeuwen & millennia heen? Iedere tijd & plaats hangt aan elkaar van conflicten & vredesedicten: waar je ook gaat en staat, je komt heibel, libel & breidel tegen onder het volk.
Noch uit de kerkenraadverslagen, noch uit die van de classis Harderwijk blijkt van enige kerkelijke onrust in de jaren die aan de Afschei-ding voorafgingen. We weten evenmin of de heersende theologische opvattingen o/d Noordwest-Veluwe stof deden opwaaien. De theo-logie v/d Verlichting, het supranaturalisme met een rationalistische inslag, deed tenminste nog geen verzet ontslaan.
Toch stond deze theologische richting op gespannen voet met de traditionele orthodoxe kerkleer. Hier trof men toch een grote spanning aan tussen open-baring en rede. In de orthodoxie was de openbaring het énige uitgangspunt. Ook werden er geen bezwaren vernomen tegen de zg. Gro-ninger theologie". Door de aanhangers van deze richting werden kritische kanttekeningen geplaatst bij 'n àl te dogmatische benadering van de leer & men pleitte voor een vrije geestelijke ontwikkkeling! Dit betekende een pleidooi voor leervrijheid!
Landelijk werd tegen die ontwikkelingen echter wel geprotesteerd! Pas tegen 't midden v/d 19e eeuw nam binnen de classis H'wijk 't verzet tegen genoemde ont-wikkelingen een aanvang. Deze classis ging daarin torn zelfs 'n leidende rol spelen. Diverse richtingen ÈN sekten vieren soms ook nu her & der nòg steeds hùn 'hoogtij' ......! Bijgeloof, religie, politiek, commercie, oorlogvoering, vredesbewegingen ...?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende