27284 orthodoxie volksgeloof minoriteiten historie
Kenmerkend voor de 19e eeuwse orthodoxie was 't geloof i/d zondigheid en eeuwige verlorenheid van de mens in 't algemeen en vooral andersdenkenden in het bijzonder! Maar tevens in het verlossend werk van de Christos? In de praktijk van het leven uitte het zich onder andere in bezwaren tegen de psalmberijming van 1773 & met name ook de Evangelische Gezangen van 1807, omdat deze de zonde, die onlosmakelijk aan de genade verbonden is, verwaarloosde ÈN i/h verlangen naar 't evenwicht van deze begrippen zoals geformuleerd in de formulieren van "DORDRECHT" uit 1618-'19. Verder in het verzet tegen 't, door hen als zodanig ervaren synodale juk, zich vooral ook manifesterend i/h Algemeen Reglement van 1816, tegen de leervrijheid & 't gemis aan kerkelijke tùcht. Hoewel de Afscheidng van 1834 met zich meebracht dat een aantal v/d orthodox denkende kerkleden de Nederlandse Hervormde Kerk verliet, bleef een ander, ook niet onbelangrijk deel, deze kerk trouw! Vanuit deze positie vingen zij de strijd om kerkherstel aan. Zij wensten handhaving v/d Formulieren van Eenigheid, wijziging v/d kerkelijke reglementen en handhaving van de tucht. De Afscheiding had haar eigen strijd, vooral die van de erkenning, te voeren? Toch stonden orthodoxe predikanten binnen de hervormde kerk en die van de Afscheiding zó dìcht bij elkaar, dat men onderlinge vriendschap sloot en over en weer in elkaars diensten voorging! Bevindelijken blééf men in beide kerkelijke richtingen aantreffen. Maar ook hierbuiten trof men hen aan. Binnen de afgescheiden Kruisgemeenten & vrije gemeenten werden zij, en misschien juist dáár, aangetroffen. De geest van de gezelschappen waart hier rond, óefenaars werden in deze kringen kerkelijke leiders. Figuren in deze kringen als Dirk HOKSBERGEN (1800-'70), Wolter Wagter SMITT (1846 gest.), Abraham FLIER (+/- 1780-1857) & Cornelis van den OEVER (1802-'77) kunnen eveneens zeker BEVINDELIJK genoemd worden. Zo nam SMITT het de AFGESCHEIDENEN kwálijk dàt zij het bevindelijk christendom niet meer hooghielden! De Veluwse religieuze traditie kende veel diverse facetten: één daarvan was ook 't ruim aanwezige volksgeloof?! Zoveel eeuwen, millennia, grafheuvels, urnen, botten, potten, grafgiften, paaldorpen, plaggenhutten, boeren & vissers, nomaden uit de Donaudelta, migranten van overal op aard, klederdrachten, dialecten, talen, hoedjes, petjes, hoofddoeken, ook de korte & lange modes, sieraden, tradities, heidenen, christenen, rooms-katholieken, protestanten, doopsgezinden, baptisten, sekten & richtingen, bewegingen met traditionelen & progressieven, burgers, patriotten, regenten, partijen, gemengde huwelijken & wat al niet ...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende