27278 om dit verschijnsel ietwat beter te leren...
KENNEN
KUNNEN WE
DAAROM DAN DUS
OOK WELLICHT NOG 'T BEST
te rade gaan bij die geschriften zelf:
hun bekeringsgeschiedenissen?!
Zoals we zagen
zijn er ook enkele van deze piëtistische levens- of 'bekeringsverhalen'
bekend vanonder inwoners v/d NWVO! 't Stramien van deze geschriften is in grote lijnen
zo ongeveer hetzelfde bij diverse min of meer 'religieuze denominaties'
ook op andere tijden & plaatsen?
Deze bronnen
& 't daarin uitgedrukt geloofsleven zijn natuurlijk wel historisch bepaald
in hun verwoording, vormgeving & 'illustratie'!
Daarnaast geven ze echter ook
wel degelijk uiting aan specifieke theologische opvattingen?! Uitgangspunt was de zondige staat van de mensch:
dit hield in dat we voor 'g d' leefden in 'n 'radicaal verdorven staat'; vanaf de zg. Zondeval
van Adam & Eva is er sprake van...
Die totaal verstoorde menselijke relatie met G d
had tot gevolg dat de mens dientengevolge ook 't recht op 'eeuwig leven' verspilde en verspeelde!?
G d heeft echter in zijn natuurlijke barmhartigheid wel degelijk de mogelijkheid voor ieder geopend
om de relatie tussen "god" ÈN 'de zompige zondige mens' te herstellen! Daartoe zond hij/zij
zijn zonen & dochters, als mensenkinderen, 'middelaars'!
Door hùn lijden & sterven ìs dé wèg naar 't eeuwig leven weer ontsloten?
Dit aanbod is gebaseerd op de 'uitverkiezing': deze 'calvinistische' uit-
verkiezing of predestinatieleer hield in dàt er 'uitverkorenen' zijn 'tot eeuwig leven', maar behelsde evenzeer
de mogelijkheid dat men niet uitverkoren is!
't Besef of vermoeden
dàt de mens in 'n zondige gebrekkige staat verkeert & daaraan niet kan ontkomen op eigen kracht alleen,
hield de auteurs v/d bekeringsgeschiedenissen dan ook volop bezig? G d riep ons echter op
om ons 'tot hem/haar te gaan bekeren': gehoor geven aan G ds roepstem was 'n daad
die de mens slechts uit genade kon verrichten.
Poerim in 'n notendopje ahw...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende