27273 persoonlijk geloofsbeleven & bevindelijkheid


DE VRÁÁG
WAT DE BETEKENIS
VAN HET EIGEN GELOOFSLEVEN
VOOR HET INDIVIDU WAS EN WÀT DÉZE ERMEE DÉÉD IS,
BIJ GEBREK AAN BRONNEN, NOG STEEDS LASTIG OM TE BEANTWOORDEN.
ER ZIJN SLECHTS ENKELE OPMERKINGEN OVER TE MAKEN? Bekeringsgeschiedenissen
als uiting van een persoonlijke geloofservaring, zijn ook op de VELUWE geen onbekend fenomeen!

Slechts enkele bewoners v/d Noord-West-Vale-Ouwe vertrouwden hùn bekeringsgeschiedenissen
tóe aan papier. Gelézen werden zij óók!? 't Lézen van deze verhalen beperkte zich zeker niet
uitsluitend tot die van regionale auteurs; vier inwoners v/d NWVO beschreven i/d 19e eeuw
op DÉZE wijze 'g ds' LEIDING in hùn leven: twee mannen & twee vrouwen? Afgezien van ietwat
meer persoonlijke elementen verschilden deze verhalen inhoudelijk niet zo heel veel! 't Ging hier
niet om een biografie in engere zin! De bedoeling van het op schrift stellen, wàs ook niet 't éigen
Levensverhaal aan de Buitenwereld kènbaar te maken, maar vooral in de taal van die tijd 'de eer
van G d' úit te dragen? Het ging volgens hèn 'om G ds handelen' ìn menselijke levens: men was
blijkbaar zeer gehècht áán zó'n voelbare 'aanraking dóór Wóórd ÈN Géést', waarbij de ernst van
de 'persoonlijke schuld' herbeleefd werd ÈN uiteindelijk 'de bevrijdende genade van G d te gaan
ervaren'!? De bekeringsverhalen v/d auteurs volgen 'n vast patroon: men wìst toen namelijk al
eeuwenlang dat men ten opzichte van G d 'een zondaar was'; dit was echter 'n rationeel kennen,
èrváren deed men dàt meestal nog niet? Tijdens de zondagse kerkdiensten werd men er verliefd
levenslang méé 'geconfronteerd'! Voordat die schrijvers de ervaring van 'uitverkoren' te zijn, dwz.
WÉTEN TÒT DÉ HÈR- & WÉDERGEBORENEN TE BEHOREN, òpdeden, verliep veelal 'n lange 'wèg'!
28 feb 2017 - bewerkt op 02 mrt 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende