27239oprispenbewegensektarischberoerenLeiderskulte
OOK
OVER DE
19e eeuwse CONVENTIKELS
op de Noord-West-Vale-OUWE
komen we vast nog wel te spreken:
ons richtend o/h 17e & 18e eeuwse noordwestelijk deel
v/d Veluwe zijn er op grond v/d bestaande literatuur geen redenen
om aan te nemen dat de orthodoxe calvinistische leer niet alhier 'overal'
toenmaals verkondigd werd?
Wat nog niet wil zeggen
dat alle opwellend volksbijgeloof etc. hier altijd bij aansloot, of dat de levenswandel
& -handel v/h 'kerkvolk' altijd in overeenstemming was met de heer-sende opvattingen v/d lokale predikanten!
In hoeverre die "Nadere REFORMATIE", met háár beroep op ZUIVERHEID in léér & léven ÈN de éis van radicale
individuele bekering, invloed op 't 'geestelijk leven' op de Noordwest-Veluwe gehad heeft,
is tòch lastig na te gaan?
Uitgesproken figuren uit deze geestelijke stroming zijn hier niet bekend!
'n Enkele opmerking over 't lijdelijk karakter v/d Veluwenaren is hier wellicht op z'n plaats?!
Verstegen heeft aan dit onderwerp 'n artikel gewijd waarin hij deze vermeende eigenschap v/d Vale Ou-
wenaar ter discussie stelt: i/d kerkgeschiedenis v/d NWV zijn voorbeelden te over aan te wijzen die zijn opvatting
ondersteunen & ter illustratie mogen de volgende voorbeelden gelden!?
Om één der laatste pastoors van Nunspeet ontstond in 1567 'n conflict.
Inwoners van het kerspel beklaagden zich over zijn gedrag te Arnhem & verzochten, met succes, van hem verlost te wòrden!
Bij de benoeming van ds. Franciskus MARTINIUS in 1719 ontving de landdrost v/d Veluwe 'n klacht over
"VERSCHEYDENDE KUIPERIJEN, DWINGELANDIJ & ONBEHOORLIJKHEDEN"
die hier hadden plaatsgevonden?!
Toen in 1738 de ambtsjonker SPAEN zich
met de diaconale gelden van dit Nunspeet wilde inlaten,
wat in strijd was met zijn bevoegdheden, nam diaken Jan VOS hier stelling tegen!
De Elburgse kerkenraad had een ernstig meningsverschil met zijn predikant JAC. BUSCHMAN (1728-1766)
over de beroeping van 'n tweede predikant, waarin ook de kerkenraad uiteindelijk z'n gelijk haalde!
En óók andere geluiden komen zo tot ons?
Burgemeester NAIRAC liet ons weten dat, volgens 'n overlevering, het in Kootwijk gebeuren kon
dat de predikant de hele kerkdienst vergat omdat hij het land ploegde! In de 18e eeuw waren er nog andere redenen
waarom er geen kerkdiensten gehouden werden: de kermissen te BARNEVELD, wanneer "ICK GEEN GE-HOOR EN HADT";
zwaar wéér; bij ziekte v/d predikant; de ziekte van zijn "VETTE VEERSE"; als de vrouw van de predikant bevallen was
of ziekelijk & de verkoop v/d bijen van zijn schoonvader!
Predikanten v/d classis Nederveluwe klaagden i/h midden v/d 18e eeuw
over 't ontheiligen v/d zondag door 't houden van markt, werken op 't land & bezoeken van herbergen!
Kortom: al met al best wel "(op)roerige volksstammetjes"!!!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende