26991@1882 schreef Leon Pinsker 'Autoemancipation'
waarin hij
stelde dat het
joodse probleem ook nu
nog steeds nèt zó actueel
was als vroeger? 't Probléém kwam
erop neer dàt er altijd wel weer joden waren
die niet kònden assimileren in landen waar ze in de minderheid waren!
Er bestond in díe situatie geen basis voor voldoend wederzijds respect
tussen joden en niet-joden!?
DE NATIES VAN DE WERELD,
ZO SCHREEF LEPI, BESCHOUWDEN JODEN ALS LID VAN 'N 'DODE NATIE'?!
DE ANGST VOOR DE JOODSE GEEST WAS AL EEUWEN OUD EN LAG ZÓ NOG STEEDS TEN GRONDSLAG ÓÓK
AAN 'DE JODENHAAT VAN HIER EN NU'!? HET VOOROORDEEL TEGENOVER DE JODEN WAS IN DE LOOP DER TIJDEN
ÈN LOKATIES TRADITIONEEL DIEP VERANKERD GERAAKT IN HET GEDACHTEGOED VAN NIET-JODEN ALS RASSENHAAT, ANTISJEMITISME ETCETERA!
Die Jodenhaat hàd tot TÀL
van beschuldigingen aan het adres van de joden geleid:
al vele eeuwen lang waren joden beschuldigd aan de moord op Yehosjoea, het drinken van het bloed der christenen,
het vergiftigen van waterputten, eindeloze woekerpraktijken en de daar aan vastgeknoopte uitbuiting van boeren & vijandschap
tegen alle niet-joden? Dergelijke beschuldigingen misten zonder uitzondering al heel lang elke grond - ze waren ooit verzonnen
om zo het geweten (indien aanwezig) van jodenbeulen
nog enigszins te kunnen sussen?
ZÓ (RAK KACH) WAREN JODENDOM EN ANTISJEMITISME
ALTIJD ONLOSMAKELIJK MET ELKAAR VERBONDEN GEWEEST
SINDS DE VELE MILLENNIA VAN HUN ONT- & BESTAAN: ELKE VORM VAN STRIJD TEGEN DEZE MISSTAND
WAS TEVERGEEFS GEBLEKEN? IN SCHRILLE TEGENSTELLING TOT ANDERE VOLKEN
WAREN VOORAL DÉ JÓDEN ONVERMIJDELIJK EEUWIGE 'VREEMDEN',
'DE VIJANDEN' & DÙS VUIGE VALSERIKEN!!
ZE WAREN NIET GEWOON GASTEN IN 'N ANDER LAND:
ZE LEKEN MEER OP ONGENEESLIJKE BEDELAARS, EEUWIGE ASIELZOEKERS
EN ONVERMIJDELIJKE VLUCHTELINGEN DIE NOG 'T LIEFST
VOLKOMEN ZOUDEN MOETEN WORDEN UITGEROEID
VANWEGE HÙN EIGEN SCHÙLD!!
't Isolement van de jood, zo zei LP,
kòn niet meer door emancipatie opgeheven worden,
aangezien hij voor eeuwig & altijd een vreemde is èn gebleven wàs.
De joden konden dan ook al met al welhaast niet anders dan zich als apart volk herenigen:
deze joodse strijd "voor hun eigen tehuis" kende 'n onvervreemdbare rechtvaardiging, eigen aan 't streven
van èlk onderdrukt & vervolgd Vòlk; hoewel dus hun streven op allerlei manieren gedwarsboomd zou blijven worden,
móest die strijd voortgaan - de joden hadden geen andere manier
òm aan hùn hopeloze situatie & zondebokstipulatie te
ontsnappen?! Wáár ze ook woonden:
vervolgde joden hadden nú
't recht op
'n veilig
thuis.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende