25230fo39cpaarswinterseleeuwenkrokos&kaketoeters?!
Let op:
je kunt geen lachebekdeeg bewaren
ook al schreeuw je nogzo hard!? Er was daar dus blijkbaar
'n manneke aan 't woord, dat uiterst zwaar aan z'n leven tilde & zeer lééd
door wat zijn volk der Vélen & ook de meeste kóningen máken van 't Verbònd met G d i/d Hémel?!
Óók híj zíet die òntrouw 'aan g ds geboden' àls óórzaak voor alle rampspoed, die 't Vòlk keer op keer trèft, & kritiseert hun uiterlijke zg.
Vroomheid als vreselijk schijnheilig zoogdierlijk om niet te zeggen róófdierlijk & zelfs reptielerig griezelig burocratisch populistisch èng!?
Heel ànders dàn Yesjayahoe vóór hèm was híj bepaald géén geziene figuur aan het Hòf@Yeroesjalayiem èn máákte zich daar zó geháát dat 't 'm zèlfs aan 't eind van zíjn optreden ìn de gevangenis aldaar doet belanden! Hij was afkomstig uit een familie van priesters, in A-natot, vlak ten noorden van Yeroesjalayiem, dùs doorzàg hij de godsdienstige & politieke ontwikkelingen van zijn tijd op 'n héél éigen & zeer geïnspireerde wijze. Erg karakteristiek zijn vooral ook de symbolische handelingen, die "G d" aan hèm vlg. zíjn zèggen òpdraagt ...
Het VERBÈRGEN van een linnen GÒRDEL, 't KAPÒTSLÁÁN van 'n KRÚIK, 't LÓPEN met 'n JÙK & 't KÓPEN van een ÀKKER (YIR 13:1-11; 19:1-15; 27:1-22 & 32:1-44)! In hoofdstuk 18 herinnert die beeldspraak v/d profeet aan 't scheppingsverhaal, waarin de mens (m/v) 'r geschapen wordt als zo'n poppenmanneke van klei: zó ìs dé Mènsch 'ìn G ds Hànd'
als de klei i/d hand van 'n pottenbakker!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende