251116 tieners zijn makkelijker te doorgronden dan

DE
GEMIDDELDE TROUWTHERMOSTAAT.
'T TIENERBREIN VERSCHIJNT ALS GEBRUIKSAANWIJZING
VOOR DE TOTALE TRUMPTIENER! [mdamb] WAAROM DÓEN TIENERS SOMS
VAN DIE ONVERANTWOORDE DINGEN, WAAROM WINT LEUK 'T HAAST ALTIJD VAN NUTTIG?

En waarom kunnen ze niet plannen? DON'T WORRY, zegt hersenwetenschapper Jelle Joltes: het kàn nog allemaal goed komen.

De tiener is werk in uitvoering, z'n hersenen rijpen nog tot z'n 25ste. Met zijn boek 'Het tienerbrein' haalt J. de gedachte onderuit dat veel al bij voorbaat vastligt, in de genen, door het IQ of karakter?

"Hersenen zijn niks meer dan een orgaan: het is onze omgeving die bepaalt wat er uiteindelijk van het brein en dus van de tiener terechtkomt. Je moet alleen de gebruiksaanwijzing wel even weten!"

JELJOL heeft 30 jaar praktijkervaring als klinisch neuropsycholoog & vond 't tijd om die kennis uit verschillende wetenschappen maar eens te bundelen als VU-hoogleraar & leider v/h Centrum Brein&Leren!

Opvoeders - & leerkrachten - kunnen wel wat handvatten gebruiken immers? 't Is 'n flink boekwerk geworden met uitleg over de prefrontale hersenschors, synapsen & executieve vaardigheden, maar ook 'n praktische handleiding die hoop biedt & mythes onderuithaalt. J. gaat uit van wat 't brein kàn & dàt geeft 'n bijzonder opti-mistisch beeld.

't Tienerbrein is gevoelig voor prikkels, voor nieuwigheden & heeft 'n enorme potentie: je kunt er nog van alles en nog wat in blijven stoppen. Weer eens wat anders dan opvoedboeken die uitgaan van risico's & bedreigingen i/d puberteit met treiterjolijt?!

Eerst maar eens dat woordje PUBER!? Dat gebruikt J. bewust níet: té denigrerend. Puberteit gaat vlg. hèm vooral over 't lichaam: het woord suggereert 'n hoop nukkig gedrag, alsof hormonen de boventoon voeren.

J. heeft 't over tieners, nog liever adolescenten: dàt woord drukt uit dat de groei er inzit, dat 't kind op weg is òm volwassen te worden.

"Soms ziet 'n 15jarig meisje eruit als 18, is ze ook verbaal heel sterk e.d., maar dat betekent niet dat ze al klaar is, dàt ze volwàssen beslissingen némen kàn", zo vertelt hij MB in z'n studeer- annex woonkamer, met uitzicht op A'dams Vondelpark.

Kinderen moeten op alle gebieden gestimuleerd worden: fysiek, cogni-tief, sociaal & emotioneel! Goed eten, slapen, bewegen, hutten bouwen! Voorlezen èn zelf lezen, bordspelen doen: ervaringen opdoen met leeftijdgenoten èn ouderen, in groepjes èn apart. Èn dingen méémaken die leuk zijn èn niet leuk.

"'n Tiener vindt 't vreselijk als z'n relatie úitgaat, tòch ÌS 't 'n ervaring die je gehad móet hebben!"
30 nov 2016 - bewerkt op 03 dec 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende