24995vr schuitje varen theetje drinken 2 walletjes
Het
bouwen van
een schip kostte
ongeveer €60.000: de VOC
bouwde zelf bijna 1500 schepen;
zo'n 200 andere schepen werden kant en klaar gekocht of ingehuurd ~
die waren lang niet allemaal even groot & hun indeling was ook niet altijd hetzelfde!
De VOC bepaalde tot op de centimeter nauwkeurig hoe groot een scheepskist mocht zijn:
dat verschilde per functie; de kist van een stuurman was groter immers dan die van een scheepsjongen?
Om het schip schoon te houden werden de dekken voortdurend stevig geboend met zeewater: soms vond de scheepsleiding
het nodig om 't schip ècht góed schoon te maken; 't werd dan met azijn geschrobd.
Op 't verdek, boven 't overloopdek, waren geen slaapplaatsen: hier werd meestal dag & nacht hard gewerkt: midden op 't verdek, achter de grote mast, stond de kaapstander; dit was 'n grote ronde spil waarmee het zwaarste hijswerk gedaan kon worden!
Als er een anker gelicht moest worden, èn/òf zware lading in of uit 't ruim getakeld worden, dan werden er stokken in de zijkant v/d kaapstander gestoken: de matrozen liepen dan al duwend tégen die stokken, hun rondjes rondom de kaapstander; zo'n 10 of 12 matrozen konden samen op die manier duizenden kilo's versjouwen!
In de buurt v/d kaapstander stonden de pompen: er zaten lange buizen aan, helemaal tot diep onderin 't schip want geen enkel vaartuig was helemaal volkomen waterdicht, daarom móest er regelmatig worden gepompt (of je zou verzuipen)!
't Verdek was dé plaats waar allerlei timmer- & reparatiewerk gedaan werd. Vóer 't schip eenmaal op vòlle zéé, dan lagen ook 'boot' èn 'sloep' op 't verdek: díe bootjes werden gebruikt om overal waar dat kòn en/of móest mee aan Lànd te gaan & om de lading naar het schip te ver-voeren; in de buurt van de kùst werden ze overboord getakeld & bijdehand àchteráán 't schip vastgebonden!
Er moest op 't verdek ook voldoende plaats zijn voor 'benodigde dieren': schapen, geiten & varkens o.a. bv. om onderweg te slachten stonden de hele reis in hun hokken op het verdek!
Soms waren er zelfs ook al bijzondere dieren aan boord:
'n jong olifantje of mooie oosterse paarden, maar die kwamen helaas vaker meer dood dan levend in Nederland aan?
De kombuis, waar de kok in reusachtige ketels & pannen het eten gaar- kookte, was ook op het verdek:
vanwege het brandgevaar (zo'n schip was helemaal van hout, teer & touw gemaakt)
was de kombuis er met koperen platen betimmerd!
Vloer en wanden waren van vuurvaste steen gemetseld;
zo was het toch nog redelijk veilig om vuur te stoken?
'n Merkwaardige bedoening al met al
wereldwijd gezien: millennia
zeevaart & riviervaart in/op
vlotten & minikano's
tot & met ware
zeekastelen!!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende