Boven 't rúim was 't 'koebrugdek': dàt wàs dé Plááts waar op de héénreis de soldaten zaten, meestal een stuk of 100; die hoefden aan boord v/h schip níet te werken; zíj gìngen méé òm ìn Azië de VOC-forten te beschermen èn vóór de VOC óórlogen te voeren?!
Dit 'koe-brugdek' was zó láág dàt je er níet meer rèchtòp kòn staan: het was er dònker èn benáuwd, want er zaten dáár géén openingen i/d zíj-kànten vàn het schip; àlléén 'n rooster ìn de vlóer v/h dèk èrbóven gàf 'n beetje lùcht & lìcht.
Tòch moesten de soldaten er vaak wel de hele dag èn nàcht blíjven, anders liepen ze immers de matrozen voor de zeemansvoeten?!
Ze kwámen er àlléén búiten òm òp wàcht te staan bij de kajuit èn HÈT wátervàt, èn òm hun militaire oefeningen te verrichten: 't wàs dé bedóeling dàt die soldaten die i/d Oost aan-kwamen, klaar waren òm te vèchten! Aan boord kregen ze dus hun training in 't marcheren èn còmmàndo's úitvoeren, èn ze leerden er natuurlijk hun wapens vakkundig op bevel te gebruiken!
Op de terugreis, als er geen soldaten aan boord waren, werd dit koebrugdek zo nu dus ook gebruikt voor de opslag van specerijen en allerlei andere lading! Bóven 't koebrugdek zat 't overloopdek: hier sliepen de zg. matrozen aka zeelui, de bootslieden, de zeilmakers, de timmerlieden & eventuele andere mensen die er nog verder op 't schip werkten!
Zíj lagen in hàngmatten òf òp matràssen bovenòp hùn scheepskist! ÍEDERÉÉN, van scheepsjongen tot officier, hàd zó'n kìst bij zich om er zijn eigen bezittingen ìn òp te bèrgen? 't Overloopdek was al veel minder benauwd dàn 't koebrugdek: ì/d zíjkanten zaten geschuts-poorten voor de kanonnen. Door die geschùtspoorten open te zetten, wat bij rustig weer gemakkelijk kòn, werd 't overloopdek dan ook regelmatig gelùcht. De kanonnen werden vastgebonden tégen de wanden, zodat ze zo weinig mogelijk ruimte innamen.
Àls er 'n vijand in zìcht was, werden ze op speciale karretjes, de rolpaarden, vóór de geschutspoorten gezet.
'n Déél v/h overloopsdek wèrd, àls dàt zo nodig was, ingericht als ziekenboeg. Daar werden dan alle zieken & gewonden bij elkaar gelegd, zodat de chirurgijn/barbier nu 't bèste zijn patiënten goed in de gáten kòn blíjven houden!
't Àchterste deel v/h dek was afgesloten: hier was de konstabelskamer waar de ge-weren & de kogels achter slot & grendel 't bèst bewáárd werden; díe wèrden alleen uitgedeeld àls er gevaar dreigde èn er gevochten of weer geoefend zou moeten gaan worden, 't was immers veel te riskant àls àlle soldaten dag en nacht met een vuurwapen konden gaan blijven rondlopen!
De bottelier, die de proviand beheerde, had op 't overloopdèk 'n apàrt hòkje, de bottelierskamer, waarin hij de kleine voorraden met voedsel & drank bewaarde: hij sprak èlke Dàg mèt de kòk àf wàt er nódig was voor de bereiding v/h eten & zorgde er zo voor dat dit alles ook bíj de kok afgeleverd wèrd!
Mèt àl die dòrstige zeelui i/d buurt werd de bottelierskamer óók àltíjd zeer goed afgeslóten èn bovendien altijd door 'n soldaat in ploegendienst bewaakt. Kortom: nijvere industrie, vaste traditionele regels, ìn orde & straf!!