24956vr14b na die eerste reis probeerden sommige
KOOPLIEDEN
'n Andere Route Te Vinden
Naar Oost~Indië: 'n route die De Reis
kòrter, veiliger & minder héét zou kunnen maken?
Bijvoorbeeld làngs de Noordpool: ná 'n paar pógingen, die strandden in het poolijs,
begrepen die kooplieden dat zó'n ideale route (nog) níet bestònd! Ook de tocht via Zuid-Amerika
& de Stille Oceaan bléék véél lànger èn gevaarlijker te zijn dan de route via Kaap de Goede Hope!
HÈT gevòlg van al die verkenningsexpedities was echter wèl, dat de Nederlanders onderhand àlle hoeken
en gáten van de 'héle' wereld leerden KÈNNEN? Làng níet àlle uitgestuurde schepen kéérden terùg en sòms
slaagde men er niet in om genóeg specerijen te kopen òm die kòsten v/d REUSACHTIGE REIS
terug te verdienen! Maar dàt dééd er niets eens zóvéél meer toe? Want de schepen die wèl
Volgeladen Terugkwamen, maakten àlle verlíezen weer góed?!
Àls kooplieden aldus hun vloot wilden uitsturen, dàn vòrmden ze sámen
'n "COMPAGNIE": de eerste 'multinationals'? Zíj lègden hùn gèld bíj elkaar om schepen te kopen
èn bemanning ìn te huren! Kwamen die schepen terug, dàn werd De Wìnst onder Àlle Léden v/d Compagnie
verdeeld: omstreeks 1600 bestonden er zoveel kleine compagnietjes
dat díe met elkaar begonnen
te concurreren
...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende