20595/142bpm 'n religieuze of middeleeuwse samen-

Q

WAS ER ÉÉN
WAARÌN DE MAATSCHAPPELIJKE,
POLITIEKE EN ECONOMISCHE ORDE
ONVERANDERLIJK LEKEN EN DE ARMEN & onderdrukten
hùn lééd òfwel toeschreven aan toevallige gebeurtenissen -
pèch, 'n slechte gezondheid, onrechtvaardige heersers - ofwel aan 'de wil van G d'!
't Idéé dat lééd kòn wòrden Verlìcht & Gelùk kon worden GEMÁÁKT door mannen die
de maatschappelijke orde radicaal veranderden, stamt uit de 18de eeuw.
De ambitieuze Verlichtingsfilosofen kwamen met 't idee van 'n máákbare samenleving:
een hemel op aarde in plaats van in 't hiernámaals? 't Werd enthousiast omhelsd door de Franse
revolutionairen - Saint-Just, één v/d felste, sprak de gedenkwaardige woorden: "HET IDEE VAN GELÙK
IS NIEUW IN EUROPA" - voordat 't de gedachte aannam v/d nieuwe politieke religies uit de 19de eeuw!
In de postkoloniale wereld v/d 20ste eeuw legde het 'n lange weg af & veranderde het in 't geloof in modernisering
van bovenaf; 't veranderde traditionele levenswijzen & geloofsrichtingen - zowel 't boeddhisme als de islam - in moderne,
activistische ideologieën? Intussen was 't religieuze vuur in Europa niet zomaar gedoofd, zoals vaak wordt beweerd, ten gunste
van duidelijk seculiere of zelfs antireligieuze ideologieën & onder druk van politieke & economische modernisering! De Franse Révolútie,
schreef Tocqueville, was niet als de islam in díe zìn dat ze 'de aarde overspoelde met soldaten, apostelen & martelaars'! De tientallen jaren die eraan voorafgingen waren, zoals HERZEN opmerkte, 'een van de meest religieuze perioden uit de geschiedenis', geheiligd
door 'paus Voltaire', 'n 'fanaat als 't gaat om z'n godsdienst der mensheid'.
19 okt 2017 - bewerkt op 22 okt 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende