205/19btsodb 't grote gebòd: geniet mat 22:34-40ev


Leven is 'n zaak van samen genieten! Yesj had de Sadduceeën/Tsaddoekiem, 'de letterlijke schriftgelovers' ahw. de mond gesnoerd met zijn onverwachte antwoord op de vraag naar 'de ÒPSTANDING'? Zíj hadden aan hem die vraag gesteld omdat zíj níet in een opstanding konden geloven; zíj hielden het ervoor dat de mens weer tot stof en as vergaat en dat in het graf G d niet meer geloofd wordt (zie ook Yesjayahoe 31:18v.)? Yesjoe gelooft echter niet dat 'n gestorven mens daarmee volkomen 'uit de hand van G d' vàlt! Hij zegt vlg. Luke 20:37v. "G D NOEMT ZICHZELF DE G D VAN AVRAHAM, DE G D VAN YITSCHAK EN DE G D VAN YAAKOV! DAT WIL TOCH ZEGGEN, DAT ZE ALLEDRIE LEVEN, WANT G D IS GEEN G D VAN DODEN, MAAR VAN LÉVENDEN!" G d is een levende G d van levende mensen, ook al zijn ze gestorven? G ds Woord bestaat in eeuwigheid en dùs blijft 't uitgaan tót állen, levend of gestorven, want voor G d leven ze allen.

Als de Sadduceeën afgedropen zijn, komen de Farizeeën naar Yesjoea met een andere vraag. Zij dien dit om hem te beproeven. 't NBG van 1951 vertaalt 't met 'verzoeken' ook wel 'bekoren' genoemd! Dit woord is hier, schrijft BTS, 'n tikkeltje te zwaar? Ze willen hem erg graag op de proef stellen: aldus nemen ze hem een klein examen af?! Want ze zijn nieuwsgierig wat hij antwoorden zal op de vraag van één van hen naar HÈT GRÓTE Gebòd in de Thora. Zulke vragen waren ook toen al helemaal niet ongebruikelijk. Zó'n soort van vraag is ook al door iemand gesteld aan rabbi Sjammai, die de vrager die proseliet wilde worden evenwel afwees! Díe ging toen naar rabbi Hillel met dezelfde vraag: "Kunt u de Thora heel kort voor mij samenvatten, in de tijd dat ik op één béén sta?" Hillel antwoordde: "WAT JIJ AL ZO NU NIET WILT DAT AAN JOU GESCHIEDEN ZAL, DOE DÀT OOK EEN ANDER NIET AAN!" Deze negatieve gulden regel was voor deze rabbi derhalve de kortste samenvatting van de hele Thora aka WÈT! Dat was blijkbaar voor Yehosjoea blijkbaar niet zo!? Wànt híj vindt dàt nog te weinig, té schráál! Díe régel, zó geformuleerd, is voor Yesj om zo te zeggen nog té minimalistisch: wamt als je dan zo nu wel bij Hillels regelinhoud leeft, dan hoef je alleen maar na te laten om een ander aan te doen al wat jijzelf onaangenaam vinden & ervaren zou? Dàt is, modern gezegd, 'n soort van liberale òpvàtting: onze vrijheden begrenzen elkaar èn díe grenzen moet je 'dus' respecteren?

Verder kun jij jouw gang gaan! Yesj gaat veel verder: hij vraag hoe we ons positief kunnen opstellen tegenover de naaste! Hoe moeten wij ons tegenover 'n ander gedragen, tegenover onze naasten, gedragen! Wat moet/kan/kun je hèm/háár/HÈT DÓEN? Wat moeten &
kunnen wij voor hem/haar/het zíjn? 't Draait àldùs om Gedééld Genòt! Eten, drinken, slapen, leren, werken, genieten
& alles eerlijk samen delen ... Daar kun je dan wel weer met veel hangkunst-
& vliegwerk Zwarte Pieten, Sinterklazen, Mastklimmen
& Pokeren ofzo bijhalen, maar 't gáát ons
als Mènsch in principe vooral om open &
vertrouwend op 't goede in de
mens, uitgaan van liefde,
genot, eerlijkheid èn
vooral gelijke
rechten.
30 sep 2016 - bewerkt op 03 okt 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende