2/15/215 RE beschouwt dit incident als 't eerste ~
SYMPTOOM VAN
DE LATERE ZELOTENMENTALITEIT.
Het principe wordt volledig verder ook uitgewerkt in 2 MAK 7,
waarin 7 broers zich liever laten doodmartelen dàn de Wèt te overtreden:
'Zei de ene broeder: "...MEN KÀN ÒNS VÀN DÌT HUIDIGE LÉVEN ONTLASTEN,
MAAR DE KONING DER WERELD (MELECH HaOlam) ZÀL ÒNS DÓEN OPRIJZEN,
ÒMDÀT WÍJ VOOR ZÍJN WÈTTEN STERVEN, ÒM TE LEVEN VOOR EEUWIG!" Een ander zei:
"HET WAS DE HÉMEL DIE MÍJ DÉZE LÉDEN GÀF; TER WILLE VAN DE WETTEN KEER IK MIJ ERVAN AF!
VAN HÈM HÓÓP ÌK ZE WÉÉR TE ONTVANGEN!" En de volgende sprak tot zijn kwelgeesten: "AAN ÒNS DE GÓEDE KÉUS,
TE STERVEN DOOR DE HAND DES MENSEN, MAAR VERTROUWEND OP G DS BELÒFTE DÀT WÍJ DOOR HÈM ZÙLLEN ÒPSTAAN,
TERWIJL ER VOOR U ... GEEN WEDEROPSTANDING, GÉÉN NÍEUW LÉVEN KÀN ZÍJN!"' In 't voorchristelijk BIJBELBOEK MAKKABEEËN VINDEN WE ALDUS HET CENTRALE PÙNT VAN HET BASISPRINCIPE VAN DE ZG. 'lichamelijke opstanding', DÀT LÁTER ZÓ'N belangrijke rol ZAL BLIJVEN GAAN SPELEN IN DE CHRISTELIJKE THEOLOGIE! Maar uit deze uitspraken & interpretaties blijkt ook duidelijk dat dàt dìt voorrecht slechts voorbehouden ìs aan de rechtvaardige Rèchtschápenen ('wedergeborenen'
, dé "IJVERAARS VOOR DE WÈT"!!!
De passage over de dood van die zeven broers is ook nog om een andere reden van belang? Vlak voordat de laatste van hen werd
"Terechtgesteld", màg zíjn Móeder hèm nog één keer ZÍEN?! Er is druk op haar uitgeoefend om hem toch nog maar 'n allerlaatste
kéér te smeken zich te onderwerpen & zó zijn leven te redden! Inplaats daarvan zegt zij tegen hem dàt ze hèm 'op de dag der
Genade ZÀL terùgontvangen in het gezelschap van [zijn] broers' vlg. 2 MAK 7:29! Aan het einde der tijden ZÙLLEN zij die te-
Samen stèrven ÓÓK WÉÉR SÁMEN ÒPSTÁÁN'! En dìt spoort dùs Eleazar in zijn toespraak tot het garnizoen van Masada zíjn
mannen áán om te stèrven 'IN HET GEZELSCHAP VAN ONZE VROUWEN EN KINDEREN! Zó schrijft dé Wèt het vóór' - níet
De wet v/h Sadduceese 'ESTABLISHMENT' & v/h latere jodendom, maar de wet v/d zogeheten ZELOTEN! ['kannaïm'] ...
Als de vrouwen èn de kinderen in de vesting in leven waren gelaten, dàn zóuden ze door die zegevierende Roméinen
níet gedóód zijn, maar van elkaar en van hun mannen zijn gescheiden. Een groot aantal van hen Zóu Zíjn Verkracht,
tot slavinnen gemaakt & naar Roméinse legerbordelen gestuurd - vernéderd, bezoedeld èn vàn hùn rituele zuiverheid beróófd!
Voor de onverzettelijke verdedigers van Masada vormden díe scheiding en bezoedeling 'n gróter schrìkbeeld dàn de dóód, die voor de
"RÈCHTSCHÁPENEN" slechts tijdelijk was. Onder de verdedigers v/d BèrgVesting Metsada vìnden we aldus
hùn concept van lichamelijke wéderòpstanding dàt al bijna identiek ìs
aan de doctrine(s) van het latere
zg. "Christendom"!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende