1972 al in 1947 toen hij Q-teksten voor het eerst
ONDER OGEN KREEG,
HAD PROF. SUKENIK DE ESSENEN
ALS HUN MOGELIJKE AUTEURS/ACTEURS GENOEMD
EN OOK PATER DE VAUX EN ZIJN "IT" RICHTTEN ZICH
OP HET TRADITIONELE BEELD VAN DE ESSENEN! Zoals eerder vaker gezegd
legde DV onmiddellijk verband tussen Qumran & de Esseense Nederzettingen
die door Plinius genoemd werden? 'De Geméénschap van Qumran,' beaamde prof. Cross,
'was 'n esseense nederzetting'! En al spoedig werd het als een vàststaand Feit beschouwd
dat die Dode-ZOUTZEEROLLEN van Esseense oorsprong waren èn dàt die 'essenen' beantwoordden áán
't traditionele beeld vàn 'n soort pacifistische, ascetische, celibataire geloofs-gemeenschap, die zich vèrre hield
van publieke kwesties èn politíeke zaken. Vlg. de consensus was die nederzetting van Q. gesticht o/d veel oudere restanten
van 'n verlaten Israëlitisch Fòrt uit de 6de eeuw BCE/vChr. De auteurs/acteurs van deze rollen vestigden zich al-reeds omstreeks 134vChr. op díe plek & de belangrijkste bouwwerken verrezen er circa 100 & daarna - een veilige, onomstreden voor-christelijke chronologie. De gemeenschap zou een bloeiend bestaan hebben geleid totdat zij in 31vChr. door 'n aardbeving èn een grote brànd verwoest was! Tijdens 't bewind van Herodes de Gróte (37-4vChr) werd Qumran verlaten, maar onder 't regime van Herodes' op-volgers werden de ruïnes alweer betrokken & gerestaureerd. Vlg. de consensus bloeide QUMRAN daarna weer op als 'n rustige, politiek neutrale & tamelijk geïsoleerde enclave totdat de nederzetting in 't jaar "Onzes HEEREN" 68 door de Romeinen verwoest werd, tijdens dezelfde oorlog waarin ook Yeroesjalayiem fors geplunderd werd! Daarna werd die plek bezet door 'n Roméins garnizoen,
tot a/h einde van de eerste eeuw. Toen Palestina tussen 132 & 135 alwéér in opstand kwam,
werd Q. vooral bewoond door opstandige 'krakers' .....
Dìt keurig, handig geformuleerd scenario
ontnam a/d Dode-Zee-Ròllen alle explosieve kracht
die ze zouden hebben kunnen bevatten en blijkbaar wèrden de èchte féiten
doodgewoon simpelweg genegeerd àls ze eventueel bedreigend waren voor 'n stabiliteit v/d christelijke theologie?!
Nog afgezien v/d geografische kwestie is er 'n tegenstrijdigheid in DV's opvatting & bewering
dat die passage uit Plinius ook betrekking Zóu kùnnen Hèbben òp Qumran -
'n tegenstrijdigheid die van belang is
voor de datering vàn de Ròllen!?
Plinius verwijst i/d passage
naar de situatie NÁ de verwoesting
van Yeroesjalayiem: de passage zelf suggereert dat ook EIN GEDI
hetzelfde lot ondergaan had - & dat wàs ook zó, maar de esseense gemeenschap
was vlg. Plinius nog steeds intact & zou zelfs 'n
'stoet van vluchtelingen'
hebben opgenomen?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende