163btsodbv vergeving wordt vaak gedefinieerd ~~~~~
ALS
HET WEGDOEN
VAN DE ZONDE
EN HET REDDEN V/D
MÈNSCH ERACHTER: dé Mènsch wòrdt
losgemaakt van de zonde(n) die hij/zij gedáán hééft?
De mensch wordt niet alleen onderscheiden, maar ook gescheiden van 'de zondaar'!
De zonde zou hem niet karakteriseren? Zij zou eerder geschieden dàn dat de mens haar bewerkt en doet!
Zònde 'overkomt ons' om zo te zeggen?! Maar dàt ìs uiteindelijk níet wàt Yesj 'voor ogen heeft' àls hij over vergeving
spreekt. Híj ZÈGT, àls we hem góed verstáán, júist het òmgekéérde: déze twéé, mèns èn zòndaar, vàllen [in principe]
SÁMEN: dé mèns ìs ÈCHT [van nature] 'n 'zondaar'?! Wij wòrden immers GEKÈND áán onze vrùchten? Mèns èn Zònde
kùnnen níet gescheiden wòrden. 't Ìs mèt òns àls mèt die bómen:
goede brengen goede & slèchte
brèngen slèchte voort!
We mogen dit dan
wel níet verstáán natuurlijk
àls twéé vóôrgegéven categorieën mensen, ÀLSÒF de mens helemaal
géén vrijheid hàd, absoluut níet kòn KÍEZEN & dùs volkomen vàstgelègd Zóu zíjn èn blíjven op wat we kràchtens
onze wòrtels, krachtens onze voedingsbodem zíjn & altijd blijven ZÙLLEN! Dìt ìs géén nóódlòt, want daar ZÌT 'n
(óer)keuze àchter? Maar we mogen geen scheiding aanbrengen tùssen 'de mens' & 'de zonde', want díe ìs &
blíjft zijn Dáád, waarvoor we geheel & àl verantwoordelijk zíjn èn
waarvàn we ònszèlf
niet kùnnen
lòsmáken!
Voor Yèsj
Is vergéving níet
'n wèg-dóen of verdóezelen
v/d 'zonde' èn de mèns èràchter vrijpleiten, maar
vergeving is voor YESJ 'n totaal nìeuw begìn! De slèchte bóóm is dàn, om zo te zeggen, gewòrden tòt 'n
goede! De Zònde wòrdt niet àlléén wèggedáän èn vergéven (dàt óók), maar belangrijker nog is:
De Héle Mènsch, mèt Zònde èn àl, in z'n totaliteit kríjgt vergìffenis! De mèns díe gezòndigd hééft -
& díe zichzelf daarmee hééft gedìs-kwalificeerd - màg hélemáál
òpníeuw begìnnen ahw.! Hij is geen zondaar méér, omdàt hij
vàn de Zònde ìs geréinigd èn wòrdt opnieuw
gekwalificeerd àls 'n rèchtváárdige. "G d"
spreekt de 'zondige mens' vríj!
Èn zó mógen we VÈRDER
vóórtaan Léven?
Àllemáál!
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
vorige
volgende